Friluftsfest 2024: Vi gleder oss!

Speidere holder rundt hverandre på leirbål
30. - 01.
Aug / Sep
Dato: 30 aug - 01 sep, 2024
Målgruppe: Ledere, Rovere
Prosjektleder:Anders Øilo Marcussen
Type: Nasjonalt arrangement
Velkommen til Friluftsfest på Nordtangen 30. august–1. september!

Vi gleder oss til Friluftslivets år 2025 og selvfølgelig speiderlandsleiren, og begynner forberedelsene allerede på Friluftsfesten! Årets utgave av lederfesten, Friluftsfest 2024, gjennomføres på Nordtangen leirsted, ikke så langt unna Gjøvik, der Speidernes landsleir 2025 skal være.

Vi lover, som alltid, god stemning, hyggelige mennesker og masse inspirerende faglig påfyll. Så ta med hele lederpatruljen eller roverlaget deres og spark i gang det nye speideråret på Friluftsfesten! Vi gleder oss - gjør du?

Program

Programmet vil være godt og blandet, med blant annet praktiske friluftskurs, som seiling og kanopadling, primitive ildteknikker og mat på tur, og økter om trygge møter, beverrammen og jungelrammen. Det blir også mulig å prøve seg på buebygging og bueskytting eller å lære mer om ledelse av en speidergruppe. du kan også glede deg til spennende foredragsholdere og bli inspirert av planer for speidernes deltakelse i Friluftslivets år 2025.

Den nyopprettede ledertreningspatruljen komme og presentere et spennende opplegg som speidergruppene kan ta i bruk fram mot landsleiren. Her blir det fokus på å bygge lederpatruljen og utnytte de læringsmulighetene som ligger i det daglige speiderarbeidet.

På lørdag kveld blir det leirbål, så gjør deg klar for høyt lydnivå og høy trivselsfaktor.

Felles busstransport

Også i år vil det bli satt opp transport fra store byer. I første omgang setter vi opp busser fra Trondheim og Bergen. Andre aktuelle byer kan for eksempel være Kristiansand, men vi er avhengige av at det kommer mange nok ønsker om felles transport fra det aktuelle området. Ta kontakt med prosjektleder Anders Øilo Marcussen hvis kretsen eller gruppa deres vil reise med mange ledere, og dere har et ønske om å ta felles buss fra et annet sted enn Trondheim eller Bergen.

Overnatting og bevertning

Overnattingen vil foregå i egne telt eller i en hengekøye i skogen eller i gapahuken som finnes på leirområdet. Har du problemer med å ta med telt selv, ta kontakt, så ser vi om det kan ordnes på en annen måte. Det finnes også mulighet for inneovernatting for dem som trenger det av helsemessige årsaker. Leirområdet er ellers godt tilrettelagt med vannposter og en badeplass ute og vaskerom og toaletter inne.

Deltakere vil få servert en enkel middag ved ankomst på fredag. På lørdag blir det et bedre måltid og noe sosialt program.

Påmelding

Påmelding til både På egne eventyr og Friluftsfesten gjennomføres i samme arrangement i Min speiding. Deltakere på Friluftsfesten melder seg på i det individuelle påmeldingsskjemaet, mens deltakere og stab på prøvehaiken meldes på av gruppeleder via gruppepåmeldingen.

Medlemmer i KFUK-KFUM-speiderne som har brukt Norges speiderforbunds medlemssystem Min speiding, logger på med sin bruker. Bare de som ikke har brukt systemet før skal opprette ny bruker.

Foto: Kristian Strøm