Speidertinget 2024

Målgruppe: Valgte representanter
Påmeldingsfrist: 10.09.2024
Type: Nasjonalt arrangement
Speidertinget er Norges speiderforbunds øverste myndighet og består bl.a. av valgte representanter for kretser og korps. Ordinære møter i Speidertinget arrangeres annethvert år.

Les mer om Speidertinget 2022! Her kommer all informasjon om viktige datoer, møtet, stedet, sakene med mer etter hvert som det blir klart.

Speidertingets mandat
Speidertinget er forbundets øverste myndighet, og har ordinært møte hvert annet år.

Det består av Speiderstyrets medlemmer, to valgte representanter for ansatte i forbundet og kretsene/korpsene, kretsledere og en valgt representant for hver påbegynte 300 medlemmer i kretsen, korpsledere/-sjefer og en representant for hver påbegynte 600 medlemmer i korpset, fem valgte representanter for Speiderforum og fem valgte representanter for Roverforum. Generalsekretæren, revisor og ledere for forbundets hovedkomiteer har møte- og talerett.

Alle ledd i organisasjonen kan sende observatører til Speidertinget.

Speidertingets oppgaver
Speidertingets oppgaver er beskrevet i forbundets lover § 2-5-3.
Speidertingets ordinære møter behandler:

• årsmeldinger for de to foregående årene og rapporter
  • regnskap og revisjonsberetning for hvert av de to foregående årene
  • arbeidsplan for de to påfølgende årene
  • budsjett for hvert av de to påfølgende årene, samt fastsettelse av kontingent
  • valg av speidersjef, visespeidersjef, fem speiderstyremedlemmer, to ordstyrere for kommende speiderting, valgkomite, lovutvalg, klagenemnd, revisor, møtereferenter og to personer til å undertegne protokollen
  • lovforslag
  • innsendte saker og andre saker fremmet av Speiderstyret

Antall representanter fra kretsene og korpsene baseres på medlemstallet per 31. desember 2023. Tall og oversikt blir sendt til kretser og korps fra forbundskontoret.

Påmeldingen åpner før sommeren 2024.

Foto: Mads Ankarstrand

Forbundskontoret
Telefon: 22 99 22 30 (mandag til fredag kl. 09-15)