World scout moot Portugal 2025

Målgruppe: Rovere, Ledere
Påmeldingsfrist: 29.09.2024
Type: Leir, Internasjonalt
Er du mellom 18 og 25 år og klar for tidenes internasjonale opplevelse i Portugal sommeren 2025?

Fra 25. juli til 3. august 2025 holdes det 16. World Scout Moot i Portugal. Moot er for rovere og unge ledere fra hele verden. Om du er eldre enn 25 år, kan du delta som IST. Som deltaker på Moot vil du som eneste fra Norge bli med i en patrulje bestående av ti deltakere fra hele verden. Denne patruljen vil sammen med fire andre patruljer delta på en path. De ulike pathene arrangeres rundt omkring i hele Portugal, før alle samles til en fem dager lang hovedleir i Ovar utenfor Porto.

World Scout Moot arrangeres samler rundt 5000 rovere og unge ledere fra hele verden hvert fjerde år. Det arrangeres av WOSM, i år i samarbeid med Speiderforbundet i Portugal. Dersom du ønsker å lese mer om Moot, kan du gjøre det på nettsiden deres.

Vi reiser som en norsk kontingent, men alle deltakerne vil ha hver sin individuelle opplevelse da alle de norske sannsynligvis vil havne på ulike pather. Dette betyr at du som deltaker vil få en veldig god mulighet til å oppleve det du selv ønsker mest og kjenne på din egen personlige utvikling, samtidig som det betyr at du må føle deg trygg nok til å reise alene. Vi kan likevel garantere at du kjapt får nye venner fra hele verden!

For kontingentledelsen er det viktig at alle får kjenne på mestring og utvikling, og selv om alle ikke kommer til å møtes så mye under selve arrangementet, er det likevel viktig at vi blir kjent med hverandre. Det vil derfor bli en obligatorisk, fysisk samling for deltakere våren 2025 inkludert i deltakeravgiften. I tillegg vil det holdes et par digitale samlinger i forkant og etterkant det forventes at du setter av tid til. For å sikre en god opplevelse for alle legger vi altså opp til at Moot er et litt større prosjekt enn kun deltakelse selve leiruka.

For å delta må det sendes inn en søknad hvor den som søker forteller om sin
speiderbakgrunn og motivasjon for å bli med oss. Søknadsprosessen skjer gjennom Norges
speiderforbunds medlemssystem Min speiding.

Dersom interessen er veldig stor vil kontingentledelsen gjøre en prioritering over hvem som får delta ut i fra:
- Påmeldingsdato
- Forbund
- Alder
- Kjønn
- Geografi
- Motivasjon

Det kan altså lønne seg å være tidlig ute med påmelding!!

Dersom du er eldre enn 25 er det mulig å delta som International Service Team (IST). Som IST reiser du som en del av den norske kontingenten, men under path og leiren er du til disposisjon for leirledelsen i Portugal. Som IST er det ikke obligatorisk oppmøte på den fysiske samlingen i forkant. Du er likevel hjertelig velkommen til å bli med, men du må da dekke egen deltakelse.

Deltakeravgift
Deltaker: 16.600 kr
IST: 12.900 kr

Deltakeravgift dekker:
Leirkontingent
Samling i forkant av Moot
En pakke med profilartikler og merker
Administrasjonskostnader

Dekker ikke:
Norgesskjerf
Reise til Lisboa og fra Porto
Evt reisevaksiner

Følg den norske kontingenten på instagram: @mootnorway for mer informasjon, oppdateringer og annet gøy!

Dersom du har spørsmål kan du ta kontakt med oss på mail moot2025@speiderne.no

Seniorkonsulent Program og ledertrening