Friluftsskole

Friluftsskolen er et tilbud til 10-13 åringer. I løpet av tre til fem dager skal deltakerne få prøve en rekke lærerike og artige friluftslivsaktiviteter. Speidergrupper har arrangert friluftsskoler på oppdrag fra Norges speiderforbund siden 2016. Gjennom Friluftsskolen får deltakerne en fin og morsom introduksjon til speiderfriluftslivet. Friluftsskolen kan arrangeres i vinterferie, sommerferie og/eller i høstferie.
Friluftsskolen er en suksess som vi vil fortsette med i 2024. Noe for din speidergruppe?

Aktiviteter

Friluftsskolen er et åpent, nasjonalt konsept utviklet av Friluftsrådenes landsforbund (FL) og Turistforeningen (DNT).

Friluftsskolen inneholder noen faste obligatoriske temaer og et årlig tema, men arrangøren står ellers fritt til å velge aktiviteter. Deltakerne skal gjennom opplegget få grunnleggende innføring i friluftsliv med ferdsel i naturen, allemannsretten, innføring i kart og kompass og kunnskap om leirslagning.

Den lokale friluftsskolen skal ha plass til inntil 30 unge mellom 9 og 13 år og foregår primært på dagtid over en periode på 3 til 5 dager.

Arrangere friluftsskole?
Er du interessert i å arrangere friluftsskole i ditt nærområde? Ta kontakt med prosjektleder Tove Jurs-Martinsen.
Frist for å søke i 2024 er 15. februar, men det er også mulig å bli arrangør etter fristen.

For å sende søknad, gå inn på min.speiding.no under deres gruppe/krets. Følg fanen der det står spørreskjema og der vil du finne søknaden.

For spørsmål ta kontakt med Tove på tove.jurs-martinsen@speiding.no.

Hvilke grupper bør søke?

• De som ser det som et samfunnsansvar å bedre rekrutteringsgrunnlaget til friluftsliv og speiding
  • De som ser verdien av at gruppen/kretsen kan tilby verdens beste feriejobb til unge ledere, rovere og vandrere basert på den kompetansen de har bygget opp som speidere innen ledelse, formidling og friluftsliv.
  • De som ser verdien av å samarbeide med skolene i nærmiljøet, kommunen/friluftsråd og andre friluftslivsorganisasjoner om det nasjonale konseptet «Friluftsskolen». Les mer på http://friluftsskole.no/

Rammer og frister

Friluftsskolen kan arrangeres i vinterferie, sommerferie og høstferie.

Alle søkergrupper må stille med en kompetent lokal prosjektleder som honoreres for planlegging, gjennomføring og etterarbeid. Lokal prosjektleder rekrutterer i samarbeid med arrangørgruppen, veiledere og assistenter som lønnes for de dagene de jobber. Det er også mulig å benytte ulønnede aspiranter som deltar med tanke på å kvalifisere seg til å jobbe på framtidige friluftskoler.

Det er mulig å søke Friluftsskolen om utstyrspakke og banner, og det er utarbeidet grundige veiledning for arrangører og ledere, de finner du her.

Årets tema:

Ikke offentliggjort ennå.

Viktige datoer å huske på i 2024:

Frist for innsendelse av søknad til friluftsskole 2024: 15. februar

Frist for inngåelse av Prosjektlederavtaler 2024: 15. mai

Frist for innsendelse av rapport:

Sommerens friluftsskoler 15. september

Høstferiens friluftsskoler 15. November

T-skjorter:

T-skjorter til årets sommerens friluftsskoler bestilles på e-post til info@speidersport.no senest 1. mai

38148107_1908478249172181_6610765605614125056_n.jpgFra Friluftsskolen i Melhus i 2018. Foto: Melhus speidergruppe.

God erfaringer i Melhus speidergruppe

Melhus speidergruppe var en av gruppene som arrangerte friluftsskole i 2018. De hadde med 19 deltagere på tre flotte dager ute i Vassfjellet i slutten av sommerferien.

- Vi fikk noen ekstra utfordringer med matlaging, siden det var skogbrannfare og totalt bålforbud. Men vi fikk det til likevel - og så lærte deltagerne litt ekstra om bålvett og om å kle seg i varmt vær.

Det forteller Arne Skarsem som var lokal prosjektleder.

- Vi hadde også med seks assistenter som fikk prøve seg som ledere for mindre grupper. Det gikk over all forventning, og var motiverende for de unge, fortsetter han.

- Jeg synes dette er en ypperlig måte å drive ledertrening på, Jeg vil takke de som står bak Friluftsskolen som gir oss bedre muligheter til å arrangere slike aktiviteter for barn og unge.

Mer om friluftsskoler kan du lese på friluftsskole.no.