Meny

Krisekommunikasjon

Oppstår det en krise eller en ulykke, er det viktig at riktig kommunikasjon kommer raskt fram til riktige personer.

Mediehåndtering ved en krise

Kontakt med media kan kreve mye tid og kan ofte være vanskelig å håndtere dersom en ikke har gjort dette før. Det er derfor lurt å finne en egen kontaktperson som kan ta seg av dette. Her er et utdrag fra «Sikkerhet på tur». Du laster ned hele fra denne siden.
Se også Beredskapsplanen vedtatt av Speiderstyret 2020.

Hvem sier hva?

  • Spesielle hendelser og ulykker er det normalt generalsekretær som uttaler seg til media om.
  • I mange tilfeller er det likevel naturlig at den som er erfaringen nærmest, svarer media. Ved ulykker ute i gruppene, kan dette være gruppeleder, gruppeassistent eller en annen person i gruppa som egner seg godt som talsperson.
  • I ulykker der politiet er innblandet, er det etter hvert de som «eier» informasjonen. Det er politiet som uttaler seg om dødsfall, redningsaksjoner og selve søket etter savnet person.
  • Helsetjenesten uttaler seg om medisinske tilstander.

Hvordan går vi fram?

  • Det er ikke hensiktsmessig at mange ulike personer uttaler seg til media. Når uhellet er ute, må gruppeleder finne en «pressekontakt».
  • Som kontaktperson må du prøve å skaffe et overblikk over situasjonen. Gi mest mulig sikker informasjon. Du trenger ikke uttale deg om alt som ennå er uklart.

Når kontakter vi selv media?

  • Det er ofte hensiktsmessig å sende ut pressemelding eller på annen måte selv kontakte media og opplyse om hendelsen.
  • I mange tilfeller går det likevel så fort at mediene vet om saken før man rekker å ta kontakt.
  • Ved mindre ulykker, som et brukket bein eller andre hendelser som kan skje på tur og leir, er det ikke naturlig å ta kontakt med media.

Del saken

Våre samarbeidspartnere

Frivillighet Norge
Studieforbundet natur og miljø
Flyktninghjelpen
LNU logo
Norsk friluftsliv
Vitensenterforeningen