Engasjement

Gjennom speiderens samfunnsengasjement jobber speideren med speideraksjonen hvert år. Aktivitetene denne måneden vil handle om engasjement i speideren.

Dette skjer i april:

• Speideraksjonen
  • St. Georgsdag
  • Kretskonkurranse

AKTIVITETSFORSLAG FOR APRIL

Nedenfor finner du ideer til aktiviteter som passer å gjøre denne måneden, inndelt etter målgruppe.

Aktivitetsforslag for bevere 2023–2024

Aktivitetsforslag for flokk 2023–2024

Aktivitetsforslag for tropp 2023–2024

Aktivitetsforslag for rover 2023–2024

1. Gjennomfør en prat på et ledermøte om engasjement og motivasjon som leder. Bruk gjerne noen av øvelsene fra gruppeoppdraget (se under).

2. Denne måneden skal mange grupper gjennomføre Speideraksjonen. Uavhengig av om deres gruppe skal gjennomføre selve innsamlingen, kan dere gjennomføre et møte for å lære om Speideraksjonen og hva pengene går til. Speidere kan oppfordres til å finne på egne måter å samle penger på.

Gjennomfør gjerne en samtale i ledergruppa om hvordan dere kan jobbe med samfunnsengasjement og hvorfor dette er viktig.

Fagstoff:

Motivasjon hos ledere (gruppeoppdrag med forskjellige øvelser)

01.04.2025ARR.: Speideraksjonen!

Speideraksjonen er speidernes måte å vise at vi bryr oss, engasjerer oss i hvordan andre mennesker har det og kan gi vårt bidrag. Det er mange måter å gjennomføre Speideraksjonen. Se tips og informasjon på aksjonssiden!

Speideraksjonen gjennomføres gjerne i løpet av april. Passer det bedre for dere på et annet tidspunkt, går det også fint. Husk å bestille materiell i tide.

Hvis ikke dere går med bøsser eller har andre innsamlingsarrangementer, kanskje dere kan ha en Vipps-aksjon?

06.04.2025LES: Gruppeposten

Gruppeposten sendes ut til alle gruppestyremedlemmer månedlig, den første søndagen i hver måned.

Her får du med deg alle frister, nyttig og viktig info fra forbundet. E-posten er ment som en hjelp for deg som er gruppeleder for å holde styr på oppgavene dine og ikke gå glipp av viktige frister.

13.04.2025LES: Nyhetsbrev 16+

Norges speiderforbund sender ut et nyhetsbrev på e-post en gang i måneden til alle medlemmer fra 16 år (hvis ikke de har reservert seg mot dette på sin profil i medlemssystemet Min speiding). Nyhetsbrevet gir nyttig informasjon om aktuelle tilbud, kurs, arrangementer, prosjekter osv, noen tips, og annet nytt.

15.04.2025INFO: Andre påminnelse om kontingentbetaling sendes i april

Alle medlemmer som ikke har betalt kontingenten (eller meldt seg ut) får påminnelse nr. 2. Dersom de ikke betaler denne, vil de i neste omgang bli automatisk utmeldt, og varsel blir sendt på e-post til gruppeleder.

15.04.2025INFO: Kontingentrefusjon for januar-mars utbetales ila. april

Kontingent innbetalt i løpet av januar, februar og mars utbetales til gruppene i løpet av april.

15.04.2025INFO: Bålforbud til 15/9

23.04.2025ARR.: St. Georgsdagen

30.04.2025HUSK: Planlegge overgang mellom enhetene

Et samarbeid mellom enhetene eller i gruppa som helhet. Hvordan gjøre overgangen fra en enhet til en annen så trygg og god som mulig for speiderne? Skal dere ha noen felles møter i starten? Hvordan forbereder dere speiderne på overgangen og til hva som skal skje i den nye enheten? Bli litt kjent på forhånd?

30.04.2025HUSK: En måned igjen til første søknadsfrist til Frifond

Flere tips / mer å gjøre

I speiderbasen kan du søke etter blant annet fagstoff og flere aktiviteter. Tilpass søket ved å legge til filtre på høyre side, da vil du kunne søke etter for eksempel spesifikke aktiviteter i din aktuelle enhet.

Flere tips / mer å gjøre
Forrgie månedAlle månedstemaerNeste måned