Medlemsforsikring

Norges speiderforbund har en kollektiv personskadeforsikring for alle medlemmer og ansvarsforsikring for ledere.

Aktive speidere skader seg av og til, derfor har Norges speiderforbund i samarbeid med forsikringsselskapet Knif Trygghet laget en egen ulykkesforsikring for speiderne.

Hvem som er omfattet av forsikringen

Forsikringen gjelder personskade for medlemmer av Norges speiderforbund inntil de fyller 70 år. Du er med i forsikringsordningen når medlemskontingenten for inneværende år er betalt.

Potensielle medlemmer som deltar i enkelte åpne arrangementer er også omfattet av avtalen. Potensielle medlemmer er personer som en periode prøver ut speiding for å se som det kan være noe for dem («prøvespeiding»), men disse må speidergruppa på forhånd melde fra skriftlig om (e-post) til forbundskontoret. Navn, adresse og fødselsdato skal oppgis. Prøvespeidingsperioden er én måned fra datoen kontoret får beskjed.

Med ulykkesskade menes skade på kroppen forårsaket av en plutselig og uforutsett ytre hendelse. Forsikringen gir erstatning ved død og medisinsk invaliditet (fysisk funksjonstap/ varig mèn).

Hvis ulykken rammer, utbetales til deg eller din familie følgende forsikringssummer:

• Medisinsk invaliditet: 6 G
  • Ved død: 1 G
  • Behandlingsutgifter: inntil 0,5 G

G = Grunnbeløpet i Folketrygden. 1 G er per 24.5.2024 på kr 124 028,-.

Egenandelen ved behandlingsutgifter er kr 1 000.

Ved 100 % livsvarig invaliditet, utbetales hele forsikringssummen.

For delvis invaliditet utbetales en tilsvarende mindre del av forsikringssummen.

Hvor gjelder forsikringen

Forsikringen gjelder under alle organiserte speideraktiviteter som møter, turer og speiderleirer som foregår under ledelse av patrulje, tropp, gruppe, krets, korps og forbund. Den gjelder også ulykkesskade som medlemmet rammes av på direkte vei mellom hjemmet og ovennevnte arrangementer.

Forsikringen gjelder i hele verden for arrangementer hvor medlemmene deltar gjennom sitt medlemskap i Norges speiderforbund, f.eks. World Scout Jamboree, eller når troppen legger sin sommerleir til et annet land.

Særlige aktiviteter/sport

Det er særskilt avtalt i Norges speiderforbunds kollektive ulykkesforsikring at fjellklatring, isklatring, klippeklatring, buldring, grotteklatring og rafting også er omfattet av ulykkesforsikringen.

Deltakelse i følgende særlig risikofylte aktiviteter er ikke omfattet av Norges speiderforbunds kollektive ulykkesforsikring:

• sports-/fritidsdykking dypere enn 40 meter
  • yrkesmessig dykking med tilførsel av luft eller pustegass
  • hastighetsløp eller trening til hastighetsløp med motorkjøretøy og motorfartøy
  • trial og motocross
  • brupendling og strikkhopping
  • bruk av elvebrett
  • paraskiing
  • oppdagelsesreiser eller ekspedisjoner
  • bruk av flyer (svevebrett)
  • deltakelse i profesjonell sport

Er dere i tvil om en aktivitet er omfattet av forsikringen, ta kontakt med forbundskontoret. Det kan være mulig å tilleggsforsikre enkelte aktiviteter.

Du kan finne mer informasjon om Norges speiderforbund sine forsikringer for medlemmer her

Foto: Thomas Markento Andresen
Forbundskontoret
Telefon: 22 99 22 30 (mandag til fredag kl. 09-15)