3 tips som gjør turen til en suksess

Her er oppskriften som, med en liten innsats, garanterer at du får en fin tur!

Tekst: Christian Sangereid //
Foto: Lars T. Røraas, Silje Høysæter, Thomas Markento Andresen //

Hvem har vel ikke vært våt eller skrubbsulten på tur, eller vegret seg for å krype ut av soveposen midt på natten fordi man må tisse? På et lederkurs fikk jeg inn med teskje de tre viktigste stikkordene for en vellykket tur – uavhengig av hva annet som skjer:

– MTV er de tre viktigste bokstavene for en vellykket tur, fortalte den engasjerte og inspirerende lederen.
– Husker du betydningen av dem, og klarer å etterleve det, spiller det ingen rolle hva annet som skjer, fortsatte han. Jo mer jeg har tenkt på det i ettertid, desto bedre forstår jeg alt som ligger bak.

M for METT:

På tur er du i vesentlig større aktivitet enn hjemme. Du forbrenner mer energi og trenger mer mat:

  • Smør en ekstra skive til måltidene, planlegg litt mer middag. Spis mat med nok kalorier, proteiner og vitaminer.
  • Tørket frukt, nøtter og sjokolade holder energinivået ditt oppe mellom måltidene. Lag en «mulepose» med dine favoritter og ha i jakkelommen når du går.
  • Husk å drikke nok! Har tisset en tydelig gul farge, drikk mer!

T for TØRR

Patruljetur 2 Adrian, Sofus, Mille 241821, Marie, Silje Askim speidergruppe Foto Thomas Markento Andresen (1)_0.jpg

Hold deg tørr – unngå å bli svett. Gå jevnt og rolig. Ta hensyn til den som går saktest. Skru ned farten i motbakkene. Bytt de tynne ullsokkene i skoene når dere har pauser. Du holder føtter og sko tørre og unngår gnagsår. Tørk gjerne sokkene hengende på utsiden av sekken når du går.

Gode tips for å hode deg tørr på hele turen:

  • Gode vanntette sko og klær.
  • BARE ull innerst! Ull transporterer fuktighet vekk fra kroppen og varmer, selv om den blir våt. Ull er gull – året rundt!
  • IKKE bruk bomullsplagg og dongeri på tur. Blir klærne våte av svette eller regn, fryser du fort. Dropp speiderskjorte på tur i skog og mark.
  • Kle av deg ett lag FØR du starter å gå/grave/bygge/leke for å unngå å bli svett. Det gjør ikke noe om du synes det er litt kaldt rett før du skal være aktiv.
  • Ta på vanntette klær når det blir regn eller snø.
  • Husk klesskift!
  • Ha med nok tynne ullsokker. De veier nesten ingenting og tar liten plass. De kan fint brukes om igjen, bare du får tørket dem mellom hver gang.
  • Ta alltid på rene, tørre ullklær når du legger deg i soveposen.

V for VARM

2.jpg

Er du mett og tørr, er det lettere å holde varmen.

  • Fryser du? Spis (varm) mat, skift til tørre klær, eller ta på et lag til med klær.
  • Beveg deg – gå en tur eller løp noen runder rundt teltet om du er kald.
  • Husk: Ull innerst!
  • Bruk romslige klær i flere lag. Tettsittende klær varmer ikke. Luften i ullen og mellom lagene holder deg varm.
  • Trange sko gir kalde føtter!
  • Ta på rene, tørre ullklær når du skal legge deg i soveposen. Bruk gjerne en lue av ull også!
  • Tenk vekt, pakk lett og lite – unngå å bli svett.
  • Gå ALLTID på do rett før du legger deg.

Og til sist: unngå for all del at du på turen blir det motsatte, SVK - sulten, våt og kald!

  • Publisert: 21.01.2019
  • Av: Geir Storli Jensen
  • Foto: Tekst: Christian Sangereid, Foto: Lars T. Røraas, Silje Høysæter, Thomas Markento Andresen

Del saken

Våre samarbeidspartnere

Studieforbundet natur og miljø
Flyktninghjelpen
Frivillighet Norge
LNU logo
Norsk friluftsliv
Vitensenterforeningen