Meny

På tur med tog

Har du også lyst til å se alt det spennende verden har å by på, men synes ikke det er så bra å fly? Ta toget!

– Man får sett så mye mer fra togvinduet, ikke bare de store byene, men også de små stedene innimellom, forteller Vilde Sjømæling Snekkestad (26) fra Husøy sjøspeidergruppe. Da hun og Veronika Pesonen fra Finland skulle hjem fra Rovermoot i Nederland i fjor sommer, falt valget på tog.

– Vi ville gjøre litt mer ut av turen og ingen av oss hadde vært på interrail før, fortsetter hun, og legger til at det var ganske billig, siden de fikk ungdomspris og kjøpte billettene på salg påsken før. Med billetten kunne de velge fem reisedager innenfor 14 dager.
 

Hva er interrail?

Interrail er en togbillett som gjelder for en tidsperiode i et eller flere land. Med billetten kan du reise så langt du vil, så mye du vil, for én pris. Du kan også kjøpe billett for kun ett land. Interrail var veldig populært før det ble billig å fly, og ordet er blitt synonymt med togferie i Europa. Nå er det mange som heller reiser på togferie for å oppleve noe mer. Tog tar selvfølgelig mye lengre tid, men da er det viktig å se på reisen som en del av opplevelsen. Du kan nå det meste av Europa på tre dager, men det er fint å dele opp reisen litt også.

– Fra Amsterdam ville vi reise til Paris, men siden toget var fullt, måtte vi velge et annet sted, og bestemte oss for Brüssel, forteller Vilde. Fordelen med å ta tog, er at man kan bestemme reisemål når man står på plattformen, men det er klart det er greit å planlegge også.

– Fra Brüssel reiste vi til Hannover, der vi skulle møte ei vi kjente fra Rovermoot. Der var vi i to dager, før vi reiste til Berlin, og videre med nattog til Malmö, fortsetter Vilde, og legger til at togvognene gikk med en ferge mellom Tyskland og Sverige:

– Det var spennende å sove i togvogner ombord i en ferge, det var en morsom opplevelse.

Jentene i Amsterdam2.jpg
Jentene i Amsterdam

#skyldfrireise

Vi må fly mindre om skal vi redusere de farlige klimaendringene. Det betyr ikke at vi må velge bort fine opplevelser, for heldigvis er det mulig å reise med tog til de fleste steder i Europa. Elektriske tog slipper ikke ut klimagasser, og selv om man regner at elektrisitet i Europa ikke er like ren som norsk vannkraft, er tog mye mer miljøvennlig enn fly. Om man bare har tid til å ta tog én vei, har man likevel halvert klimagassutslippene sine for turen.

Tidligere i år kunne man lese om hvor mange biff-middager man måtte droppe for å kunne fly til Thailand. I fjor brukte Natur og Ungdom emneknaggen #skyldfrireise om feriereiser med lave klimagassutslipp. Vi er blitt mer bevisste på hva vi legger igjen i naturen, ikke bare hva vi opplever. Som speidere kan vi være med på å legge igjen «ingenting og en takk til eieren», også når vi reiser på ferie.
 

Vildes tog-tips

– Vi skulle gjerne hatt litt bedre tid, for eksempel til å se mer av Brüssel. Det hang litt over oss at vi skulle rekke et tog, forteller Vilde. Reisefølget brukte Interrail-kartet til å se i hvilke retninger det gikk tog, og Rail Planner-appen til å sjekke togtider.

– Og så er det viktig å pakke lett, i en ryggsekk som er lett å få inn på toget. Jeg kom fra Roverway, så jeg hadde med telt og sånt, avslutter Vilde, med en mine som forteller at temaet minner henne om å løpe for å rekke et tog med tung ryggsekk …
 

Interrail.JPG

Pakkeliste for togturen

  • Interrail-billett og Interrail-kart

  • Pass

  • En god bok, eller flere

  • Nakkepute

  • Løse, behagelige klær, og gjerne en genser i tilfelle det blir kaldt

  • Sovepose eller lakenpose - mange hosteller tar ekstra betalt for sengetøy

  • “Nødmat” som kjeks, energibarer eller nøtter og vannflaske

  • Kamera

  • Ekstra batteri til å lade mobiltelefon

  • Appen “Rail Planner” installert og oppdaterte togruter nedlastet

  • … og alt det andre du trenger for turen

CF Salicath-6122.jpg

Togruter til kontinentet
Lurer du på hvordan du kan reise til ulike steder i Europa? Og går det an å ta tog til Thailand? Her er noen gode reiseruter du kan bruke til å planlegge turen – bare husk å dobbeltsjekke at togtidene er de samme før du reiser!

Oslo S til Hamburg
(Den kjappeste togruta til kontinentets jernbanenett) Du sparer 180,4 kg CO2

  • Oslo S 07:01-Gøteborg 10:40 (NSB)

  • Gøteborg 10:55-København H 14:28 (Øresundståg)

  • København H 15:35-Hamburg Hbf 20:16 (DSB) OBS: Du må ha plassbillett på toget! Den kan kjøpes i billettsalget på København Hovedbanegård
     

Hamburg til Paris via Basel
(nattog gjennom Tyskland, og en tur innom Sveits) Du sparer 92,8 kg CO2.

  • Hamburg 21:02 - Basel SBB 07:47 (ÖBB Nightjet) Nattog, du må bestille plass på forhånd. Se www.nightjet.com for informasjon

  • Basel SBB 08:31 - Bern 09:24 (SBB)

  • Bern 09:34 - Geneve 11:18 (SBB)

  • Geneve 11:42 - Lausanne 12:18 (SBB)

  • Lausanne 12:23 - Paris Gare de Lyon 16:03 (SNCF TGV) OBS: Høyhastighetstog, og du må bestille plass
     

Hamburg til Barcelona
på én natt og én dag. Du sparer 102 kg CO2.

  • Hamburg 21:02 - Basel SBB 07:47 (ÖBB Nightjet) Nattog, man må bestille plass på forhånd. Se www.nightjet.com for informasjon

  • Basel SBB 10:34 - Paris Gare de Lyon 13:37 (SNCF TGV høyhastighetstog) OBS: Høyhastighetstog, og du må bestille plass

  • Paris Gare de Lyon - Barcelona Sants 20:34 (Renfe SNCF høyhastighetstog) OBS: Høyhastighetstog, og du må bestille plass
     

Hamburg til London
Du sparer 104,8 kg CO2.

  • Hamburg Hbf 08:46 - Köln Hbf 12:50 (DB)

  • Köln Hbf 13:43 - Brüssel-Midi 15:35 (DB ICE)

  • Brüssel-Midi 16:56 - London St. Pancras 18:05 (Eurostar) OBS: Høyhastighetstog, plass må reserveres på forhånd

 

Hamburg til Wien
Du sparer 109,3 kg CO2

  • Hamburg 07:29 - Wien Mietling 16:38 (DB ICE)

eller

  • Hamburg 08:35 - Berlin Hbf 10:20

  • Berlin Hbf 12:30 - Nürnberg Hbf 15:51

  • Nürnberg Hbf 16:30 - Wien 20:38
     

Hamburg - Roma
(Tidlig lunsj i Hamburg, frokost i Roma) Du sparer 52,8 kg CO2.

  • Hamburg 12:28 - München 18:42 (DB ICE) Her går det mange tog, så man kan reise tidligere og får noen timer i München.

  • München 20:08 - Roma 09:22 (ÖBB Nightjet) Nattog, man må bestille plass på forhånd. Se www.nightjet.com for informasjon
     

Oslo - Bangkok
på 16 dager

Oslo S 05:56 - Stockholm 11:29 (SJ)

Ferge Stockholm Tegelvikshamnen 20:00 - Turku Satama (Finland) 07:35 (Dag 2)

Turku Satama 08:10 - Helsinki 10:25

Helsinki 15:00 - St. Petersburg Finlia (Russland) 19:27

St. Petersburg Glavny 22:11 - Moskva Oktiabrskaya 05:49 (Dag 3)

Moskva Yaroslavsky 21:35 - Perm - Omsk - Krasnoyarsk  - Irkutsk - Sühbataar (Mongolia) - Ulaanbaator - Erlian (Kina) - Datong - Bejing 14:04 (Dag 10)

Bejing 15:45 - Nanning 15:40 (Dag 11) OBS: Kun avgang torsdager og søndager

Nanning 18:10 - Dong Dang (Vietnam) (Dag 12) - Hanoi Gia Lam 05:20

Hanoi 19:30- Hué (Dag 13) - Danang - Nha Trang - Ho Chi Min-byen 04:45 (Dag 14)

Ho Chi Min-byen 07:00 - Siem Reap (Kambodsja) 19:30 (Buss)

Taxi eller buss fra Siem Reap til Thailandske grense (Dag 15)

Tuk-tuk fra Thailandske grense til Aranyaprathet (Thailand)

Aranyaprathet 13:55 - Bankok 19:55 (Dag 16)

 

Kilder:

Togruter: Rail Planner App (Europa), Trailblazer Trans-Siberian handbook og www.Seat61.com (Russland og Asia)

CO2-utslipp for tog og fly: Eco Passenger og NSB.no

  • Publisert: 20.06.2019
  • Av: CF Salicath
  • Foto: CF Salicath og Vilde Sjømæling Snekkestad

Del saken

Våre samarbeidspartnere

Studieforbundet natur og miljø
Flyktninghjelpen
Frivillighet Norge
LNU logo
Norsk friluftsliv
Vitensenterforeningen