Krets- og korpsledersamling høst 2023

På samlingene for krets- og korpsledere (KL-KS) drøfter deltakerne aktuelle spørsmål og tar for seg viktige utfordringer og muligheter i forbundet. Det er også en arena for å informere om ulike tiltak i forbundet. Samlingene er Speiderstyrets viktigste møte med kretser og korps mellom speidertingene. Høstens samling var siste helgen i oktober 2023.

Helgen 27.-29. oktober 2023 ble KL-KS arrangert på Elgstua hotell på Elverum.

Denne gangen ble krets-/korpsleder + to styremedlemmer fra hver krets/korps (med en oppfordring om at det ene styremedlemmet skulle være under 26 år) invitert. I tillegg kunne krets- og korpsansatte være med som observatører.

Fra samlingen:

Det var en økt om ansvarsfordeling i organisasjonen - med fokus på trygghet, en god økt om strategi og hva og hvor vi vil med Norges speiderforbund fra mot 2030 og vi fikk høre fra bærekraftsgruppa som ønsket flere innspill. Arbeidsgruppe ledertrening deltok, arbeidsgruppa for drakt og utmerkelser presenterte sitt arbeid og vi fikk vite mer om blant annet Roverway 2024, Landsleir 2025, Frivillighetsbarometeret, litt om eiendommer og valg til Speidertinget og Speider- og Roverforum. På lørdag ettermiddag var det en utflukt.

Forhåndsoppgaver/forberedelser til samlingen

I forkant av samlingen fikk kretsene og korpsene to forhåndsoppgaver.

1.Til økt om strategi mot 2030:

Tenk litt sammen på disse spørsmålene i krets-/korpsstyret:

1. Legg til side alt av eksisterende planverk og gamle tanker. Hvilke tre hovedområder bør NSF satse på frem mot 2030 for å vokse mest mulig?
  2. Hvis ting som penger og ansattressurser ikke var en hindring, hva burde være målene våre frem mot 2030?

Våg å tenke litt stort her, slik at vi får noen nye, spennende tanker på bordet!

Ta med notatene fra samtalene til KL-KS!

2.Til økt om ansvarsfordeling i organisasjonen:

Gjennomfør en eller flere moduler i Trygge møter i Motimate, vårt nye e-læringsprogram. Dette kan gjøres sammen eller hver for dere. Finn ut hvordan her. Temaet er en del av økta.

Program

Programmet var variert med både informasjon, diskusjonsøkter, gruppeoppgaver og hyggelige pauser med mye mingling. Her er oversikt over alle øktene i løpet av helgen med presentasjoner:

Fredag:
20.00  Programmet starter

• Velkommen
  • Rikets tilstand / info fra forbundet
  • Informasjon om Roverway, landsleir, Speider-sport og eiendommer

ca. 21.30  Programmet avsluttes

Lørdag:
07.00-09.00  Frokost
09.00  Ord for dagen
09.10  Ansvarsfordeling i organisasjonen

10.00  Pause
10.15  Strategi
12.30  Lunsj
13.30  Rekruttering og vekst i NSF
14.15  Drakt og utmerkelser
14.55  Pause
16.15  Hva sier medlemmene og det norske folk om NSF?

16.30-17.30  Kretsens/korpsets time (m/energipåfyll)
17.30-19.30  Aktivitet
20.00  Middag (antrekk: speiderdrakt)

Søndag:
07.00-09.00  Frokost
09.00  Ord for dagen - fredslyset
09.10  Bærekraft
10.15  Hvordan velge representanter til Speidertinget
10.40  Pause og utsjekk
11.00  Henstillinger fra ST 2022
11.30  Speidernes landsleir 2025
12.30  Oppsummering/avslutning
13.00 Lunsj og avreise

Les mer om KL-KS og finn referater fra tidligere Krets- og korpsledersamlinger her.

Foto: Elgstua

Våre samarbeidspartnere