En diskusjonslek for å bli kjent med sentrale ord og begreper innenfor bærekraftig utvikling, og oppdage forskjeller og likheter mellom begrepene.
Fremgangsmåte
Hvert sett inneholder fire bilder hvorav tre hører sammen, og ett skiller seg ut. Speiderne skal plukke ut det som skiller seg ut og forklare hvorfor. Vær klar over at det like gjerne kan være det positive som det negative som skal ut. Speiderne må begrunne valgene de gjør, og i utgangspunktet kan det være andre løsninger enn dem fasiten foreslår.
Bruk de vanlige familiene/kullene, eller del enheten inn i mindre grupper, og del ut 1–2 bildesett som hver gruppe skal diskutere.
Ta en kort oppsummering i fellesskap etterpå.
Denne leken bidrar til å jobbe for FNs bærekraftsmål:


Møteopplegget er utviklet i forbindelse med Norges speiderforbunds satsing på Patruljen i samfunnet i 2018, som har fokus på hvordan vi kan jobbe med å nå FNs bærekraftsmål, og knytter derfor aktivitetene opp mot relevante mål. (Les mer på FN.no)