Meny

Capture the flag

Snikelek
Hvorfor

Lære å samarbeide, snike seg fram og å føle deg trygg i naturen.

Bidrar til følgende mål
  • K-13 Utvikle din fantasi og evne til improvisasjon.
  • Description
  • F-8 Oppleve stemninger og skjønnhet i naturen, både alene og sammen med andre.
  • K-1 Utvikle dine sanser, motorikk og koordinasjonsevne.
  • K-3 Utvikle din evne til observasjon og iakttagelse.
  • K-4 Utvikle evner til logisk og taktisk tenking.
  • V-3 Utfordre deg selv fysisk og psykisk i aktivitet med andre.
Forberedelser og forkunnskap

Sniking er nyttig i mange sammenhenger, det kan brukes til å observere dyre- og fugleliv, kan også brukes som nattmanøver, men oftest brukt som lek for å lære.

1. Lag likt antall flagg på pinner til lagene (fra ett og oppover, ofte best med 4).

2. Lag «liv» til hvert av lagene, også her skal antallet være likt. Liv kan lages av garn, tau, stoff. Hovedpoenget er at det skal være mulig å rive av. Ha for eksempel 40 liv til et lag på 10 personer

Utstyr

Flagg, pinner, garn

Fremgangsmåte

Sett ut basene, flagg og tilhørende liv, et stykke fra hverandre, og pass på at ingen ser hvor de er.

Del opp i to lag som får forskjellig særpreg som markerer lagtilhørighet (med og uten skjerf e.l.). Før lagene til basene deres, uten at de får se hvor motstanderens base er. Forklar hvilket område leken skal foregå innenfor, så ingen går for langt unna og da ikke hører når leken blir avsluttet.

Hver person får utdelt et liv som knyttes rundt venstre overarm. Hvis dette livet blir tatt av noen på det andre laget, må personen gå rett tilbake til basen for å få ett nytt.

Det er ikke lov å stjele tilbake eller bruke stjålne liv, men det er lov å stjele tilbake stjålne flagg. Det er heller ikke lov å stjele ubrukte liv fra motstanderens base.

For å vinne må det ene laget enten ha alle flaggene, eller ha tatt alle livene til motstanderne - det er først når ingen på motstanderlaget har liv igjen på armen.

Varianter:
1. Ha med flere lag, og tilpass reglene etter det (for eksempel om et lag har halvparten av alle flaggene, har det vunnet).

2. Ha ett flagg på hvert lag og del opp en bane så det er to like store baner. Her blir man tatt ved at noen tar på deg når du er på motsatt halvdel av banen. Hvert lag må da også ha et område som fengsel som de som blir tatt, blir sittende i. Disse personene kan bli reddet ved at noen på deres lag tar på dem. Leken foregår til det ene laget har fått tak i flagget til det andre.

Sikkerhet

Forklar at om noen sier det gjør vondt, så stoppes det, om noen faller, må de få lov å reise seg.

Utfordringer og erfaringer

Små/mørkeredde speidere kan synes det er skummelt, og da er det mulig å leke leken når det er lyst.

Lag lagene så jevne som mulig ikke bare i alder, men i høyde styrke o.l. Ikke la lagkaptainene velge ut egne lagkamerater, for dette fører til at noen alltid blir valgt til slutt.

  • Publisert: 15.04.2013
  • Forfatter: Tonje Otnes
  • Kommunikasjon
  • Samarbeid
  • Lek og konkurranse

Del saken

  • Stifinner
  • Vandrer
  • Rover
  • Kreativitet
  • Friluftsliv
  • Vennskap
  • Vår
  • Sommer
  • Høst
  • Aktivitet
  • 90 min +++
  • 60 - 90 min
  • 30 - 60 min
  • 0 - 30 min
  • Ute

Våre samarbeidspartnere

Studieforbundet natur og miljø
Flyktninghjelpen
Frivillighet Norge
LNU logo
Norsk friluftsliv
Vitensenterforeningen