Capture the Skjerf

Utelek som passer fint på de fleste turer. En variant av capture the flag.

Lære å samarbeide, snike seg fram og å føle deg trygg i naturen.

Bidrar til følgende mål
  • F-8Oppleve stemninger og skjønnhet i naturen, både alene og sammen med andre.
  • K-1Utvikle dine sanser, motorikk og koordinasjonsevne.
  • K-3Utvikle din evne til observasjon og iakttagelse.
  • K-4Utvikle evner til logisk og taktisk tenking.
  • V-3Utfordre deg selv fysisk og psykisk i aktivitet med andre.
Utstyr

2. skjerf, noe til å symbolisere grenser og fengsel, mange baller (helst myke) hvis det ønskes.

Spillet starter med at gruppen deles i to lag og får gitt etter større område hver (som er like stort) og hvert lag skal da lage et "fort" som skal beskytte hvert lags skjerf. (Fiendelaget må vite hvordan flagget ser ut). Fortene kan lages ved å bruke ting man finner i nærområde.

Spillet kan spilles med eller uten myke baller for å gjøre spillet litt mer avansert. Hvis du blir truffet av en ball fra det motsatte laget går du i fengsel. Fengselet er en firkant på ca 2 ganger 4 meter på motstander lagets område som da blir vaktet av ett par av fiende lagets spillere. De som er i fengsel kan kun komme fri hvis en fra samme lag som er i livet rører dem, og de klarer å rømme tilbake til side uten å bli rørt av fiendelaget før de har kommet tilbake til sitt lags område.

Hvis du er på fiendens område, og du blir tatt, på må du automatisk i fengsel. Hvis flagget kommer over til motstanderens side og blir satt ved siden av flagget til motstanderne, har de vunnet. Det samme gjelder hvis alle på det ene laget er døde, da har de andre vunnet.

Foto: Helene Bredal

Utfordringer og erfaringer

Tilpass vanskelighetsgrad til aldersgruppa. Noen kan slite med mørkeredsel uten å ville fortelle det sånn at alle hører det.

Lag lagene så jevne som mulig ikke bare i alder, men i høyde styrke o.l. Ikke la lagkaptainene velge ut egne lagkamerater, for dette fører til at noen alltid blir valgt til slutt.

• Publisert: 27.03.2019
  • Forfatter: Aleksander Lunde