Meny

Den forsvunne røykvenderen

Et brettspill med speidervri inspirert av spillet "Den forsvunne diamanten". Finn den forsvunne røykvenderen og bring den tilbake til gruppa. Underveis kan du få verdifulle oppdrag, og når som helst bli forstyrret av leirkjæresten.
Forberedelser og forkunnskap

Klipp ut spillebrettet fra SPEIDEREN nr. 3/2020, eller skriv det ut fra Speiderbasen og fest på en papp-plate.
Skriv ut brikkene med symboler, disse kan også festes på papp for å vare lengre. (Har du ikke mulighet til å skrive ut, kan du tegne brikkene selv.)

Utstyr

Spillebrettet - last ned

Terning

Spillebrikker - én per spiller

Brikker med symboler - last ned:

  • 5 stk blanke
  • 5 stk leirkjærester
  • 8 stk leirpass
  • 1 røykvender
  • 2 stk nye vennskap    500 poeng
  • 3 stk dugnad              400 poeng
  • 6 stk søppelplukking   300 poeng
Fremgangsmåte

Du er på landsleir og blir sendt ut på jakten etter den sagnomsuste røykvenderen. Fra leirgata speider du utover leirområdet. Kanskje du burde haiket med sykkelbudet mot aktivitetsområdet istedenfor å traske bortom leirtorget? Og tenk om motspilleren din allerede har funnet røykvenderen og er på vei tilbake til speidergruppa! Det er nok best å komme seg videre ... ;)

Finn den forsvunne røykvenderen og bring den tilbake til gruppa. Underveis kan du få verdifulle oppdrag, og når som helst bli forstyrret av leirkjæresten.

Før du spiller:

  1. Legg symbolbrikkene med bildesiden ned på spillebrettet og bland dem godt, slik at ingen vet hvilke som er hvilke. Plasser hver av dem på de runde røde feltene på kartet.
  2. Hver spiller starter med 500 poeng. Velg en spiller som passer poengbanken. Før poengbeholdningen på et ark, eller i notat på mobilen for hver spiller.
  3. Spillerne velger hver sin spillebrikke og plasserer den i 1. Medvind eller 1. Motvind speidergruppe. Brikkene kan brukes fra andre spill, være steiner eller noe annet du har i nærheten.
  4. Kast terning om hvem som begynner spillet. Det trengs bare én terning til spillet.

Symbolenes betydning:

Når du havner på et rødt felt med en symbolbrikke, kan du i samme trekk snu brikken, enten ved å betale 100 poeng til banken, eller kaste 4, 5 eller 6 øyne på terningen. Velger du å kaste terningen, og får under 4, går turen videre til neste spiller.
De vendte brikkene legges ut av spillet.

Røykvenderen - Rød brikke, med Speider-sports røykvender avbildet. Spilleren beholder brikken og begynner i neste runde på veien tilbake til 1. Medvind eller 1. Motvind.

God venn - Gir 500 poeng til spillerens konto.

Dugnad - Gir 400 poeng til spillerens konto.

Søppelplukking - Gir 300 poeng til spillerens konto.

Leirkjæresten - Møter du leirkjæresten, mister du alle de opptjente poengene fordi dere bruker dem på is på leirtorget.

Leirpass - Dersom ingen har funnet røykvenderen, legges leirpassbrikken ut av spillet. Hvis røykvenderen er funnet, beholder du leirpasset og vandrer hjem til 1. Medvind eller 1. Motvind.

Vinneren av spillet

Spilleren som finner brikken med “Den forsvunne røykvenderen” og bringer den til 1. Medvind eller 1. Motvind, vinner spillet. Om derimot en motspiller finner et leirpass etter funnet av “Den forsvunne røykvenderen”, vinner denne spilleren hvis den kommer hjem først.

Referanser

Ide og design: Hanne Kristine Lybekk

Basert på spillet "Den forsvunne diamanten"

  • Publisert: 19.08.2020
  • Forfatter: Hanne Kristine Lybekk
  • Lek og konkurranse

Del saken

  • Småspeider
  • Stifinner
  • Vandrer
  • Vår
  • Sommer
  • Høst
  • Vinter
  • Aktivitet
  • 30 - 60 min
  • Ute
  • Inne