Fattig og rik
En meget engasjerende aktivitet om fordelingen av rikdom, hvor speiderne får direkte føling med konsekvensene av forskjellen mellom fattig og rik. Omhandler Skaffe penger, Tilgang til vann, Lys og varme samt Analfabetisme.
Hvorfor
Ved å føle på kroppen forskjellen mellom rik og fattig på kroppen, får man mer forståelse av hvorfor det er viktig å fordele jordens ressurser mer rettferdig.
Bidrar til følgende mål
- L-8Utvikle forståelse for hvordan forskjellige fysiske og psykiske funksjonsutfordringer kan påvirke livskvaliteten.
- S-13Bli kjent med ulike kulturer og samfunnsgrupper, og mennesker som tilhører disse.
- S-14Engasjer deg i aktuelle samfunnsproblemer eller kriser, lokalt, nasjonalt eller internasjonalt.
- S-8Bli bevisst behovet for å redusere forbruket, og bidra til dette gjennom blant annet gjenbruk og kildesortering.
Forberedelser og forkunnskap
Forkunnskap er ikke nødvendig. Forberedelse består av å trykke opp "penger", lage "sølevann", og gjøre klart utstyret.
Utstyr
- 10 stk kjærlighet på pinne, evt leskedrikk - En bolle med lapper med navn på land og påtegnelsen "FATTIG" eller "RIK". Typisk fattige land kan også ha "RIK" på seg. Men prøv å få en femdel "RIK" og resten "FATTIG". - Monopolpenger - Stort verdenskart - Ringspill - Glass - "sølevann" laget av tynn kaffe, gjerne kokt på gammel grut, med litt salt til brakkvannssmak og en ørliten mengde eddik. Alt skal være kaldt. - Stearinlys - Fyrstikker - Eget kodeark med ordene "legg sammen tallet fem og sju" skrevet med russiske bokstaver. På samme arket står bokstavene s, e og t oversatt, og at "En hel kode kan kjøpes for kr 100,-" - Boller, brus, vann og flatbrød
Fremgangsmåte
Innledning:
10 frivillige stiller seg opp på rekke. To av de ti går litt til siden. Lederen tar frem 10 kjærligheter/eller leskedrikk e.l., og gir 8 kjærligheter til de to, og to kjærligheter til de åtte. Forvent protester! Etter denne åpningen forklarer lederen at det er slik verdens rikdommer er fordelt, 20% av befolkningen har 80% av rikdommene. Illustrer med hvor mye kjøtt folk spiser per år i forskjellige land, f.eks. 56kg i Norge, 127kg i USA, 37kg i Kina, 9 kg i Nigeria mot verdens tåleevne som er 33kg/år. La speiderne selv nevne land som er fattige og rike. Er vi i Norge rike? Er det riktig at det skal være slik?
Start:
Alle trekker en lapp med beskrivelse av hvilket land de representerer, og om de er fattig eller rik. Deretter setter de lappen med navnet på landet på et verdenskart. Hver speider går så til en leder og får utlevert startpenger. De som er fattige får 100kr, de som er rike får 300kr. Mange føler urettferdigheten allerede, men det skal bli verre. Send speiderne ut 2 og 2, de skal ta 4 poster som følger:
Post 1: Ringspill
Hver speider får tre ringer.
Det utbetales 100 for hvert treff, og 200kr for treff på midtre pinne.
De må stå med 5 meters avstand, men de kan gå en meter frem for hver 100kr de betaler.
Post 2: Tilgang til rent vann
På denne posten må de drikke et halvt glass vann for å kunne gå videre til neste post. Friskt vann fra springen koster 100kr.
Alternativt kan de drikke et halvt glass med sølevann gratis.
Post 3: Lys og Varme
Et lys skal tennes i løpet av 30 sekunder. Fyrstikker ligger gjemt i nærheten. Fyrstikk kan kjøpes av lederen for 100kr. Tennes lyset innen tiden vinnes 200kr.
Post 4: Analfabetisme
Speiderne får en lapp med oppgave om å legge sammen fem pluss sju. Oppgaven er skrevet på norsk, med russisk alfabet. Ved å betale 100kr. fås nødvendig oversikt over russisk alfabet for å løse oppgaven. Kode med kun tre bokstaver gis ut gratis.
Løses oppgaven, vinnes 300 kr.
Oppsummering:
Når alle speiderne har vært gjennom postene, samles de i ring med verdenskartet liggende i midten. De som har mest penger defineres som vinnere. Vi synger Vi tar hverandres hender
Til slutt kommer leder ut med boller og brus. Men det er bare de som har 500kr som får lov å kjøpe boller og brus. De andre får vann og flatbrød.
Urettferdigheten er komplett.
Avslutning
Avslutt møtet med en samtale hvor speiderne får anledning til å til å diskutere det de har opplevd under møtet. Dette er viktig for at speiderne får utløp for frustrasjonen sin og for at de skal bedre se sammenhengen mellom det de har vært med på og det som skjer i verden.
10 frivillige stiller seg opp på rekke. To av de ti går litt til siden. Lederen tar frem 10 kjærligheter/eller leskedrikk e.l., og gir 8 kjærligheter til de to, og to kjærligheter til de åtte. Forvent protester! Etter denne åpningen forklarer lederen at det er slik verdens rikdommer er fordelt, 20% av befolkningen har 80% av rikdommene. Illustrer med hvor mye kjøtt folk spiser per år i forskjellige land, f.eks. 56kg i Norge, 127kg i USA, 37kg i Kina, 9 kg i Nigeria mot verdens tåleevne som er 33kg/år. La speiderne selv nevne land som er fattige og rike. Er vi i Norge rike? Er det riktig at det skal være slik?
Start:
Alle trekker en lapp med beskrivelse av hvilket land de representerer, og om de er fattig eller rik. Deretter setter de lappen med navnet på landet på et verdenskart. Hver speider går så til en leder og får utlevert startpenger. De som er fattige får 100kr, de som er rike får 300kr. Mange føler urettferdigheten allerede, men det skal bli verre. Send speiderne ut 2 og 2, de skal ta 4 poster som følger:
Post 1: Ringspill
Hver speider får tre ringer.
Det utbetales 100 for hvert treff, og 200kr for treff på midtre pinne.
De må stå med 5 meters avstand, men de kan gå en meter frem for hver 100kr de betaler.
Post 2: Tilgang til rent vann
På denne posten må de drikke et halvt glass vann for å kunne gå videre til neste post. Friskt vann fra springen koster 100kr.
Alternativt kan de drikke et halvt glass med sølevann gratis.
Post 3: Lys og Varme
Et lys skal tennes i løpet av 30 sekunder. Fyrstikker ligger gjemt i nærheten. Fyrstikk kan kjøpes av lederen for 100kr. Tennes lyset innen tiden vinnes 200kr.
Post 4: Analfabetisme
Speiderne får en lapp med oppgave om å legge sammen fem pluss sju. Oppgaven er skrevet på norsk, med russisk alfabet. Ved å betale 100kr. fås nødvendig oversikt over russisk alfabet for å løse oppgaven. Kode med kun tre bokstaver gis ut gratis.
Løses oppgaven, vinnes 300 kr.
Oppsummering:
Når alle speiderne har vært gjennom postene, samles de i ring med verdenskartet liggende i midten. De som har mest penger defineres som vinnere. Vi synger Vi tar hverandres hender
Til slutt kommer leder ut med boller og brus. Men det er bare de som har 500kr som får lov å kjøpe boller og brus. De andre får vann og flatbrød.
Urettferdigheten er komplett.
Avslutning
Avslutt møtet med en samtale hvor speiderne får anledning til å til å diskutere det de har opplevd under møtet. Dette er viktig for at speiderne får utløp for frustrasjonen sin og for at de skal bedre se sammenhengen mellom det de har vært med på og det som skjer i verden.
Sikkerhet
Den største utfordringen er å håndtere frustrasjon over at verden er så urettferdig.
Referanser
Informasjon til innledning kan f.eks. finnes på www.changemaker.no
Utfordringer og erfaringer
Logistikken i å sende mange speidere rundt til få poster. Den største utfordringen er å håndtere frustrasjon over at verden er så urettferdig. Småspeiderene i Porsgrunn FSK ble så provosert at de ville gå hjem i protest, og foreldrene lurte i ettertid på hva barna hadde vært med på. Denne oppgaven engasjerer!
- Publisert: 18.05.2009
Stifinner
Vandrer
Rover
Livskvalitet
Samfunnsengasjement
Vår
Sommer
Høst
Vinter
- Aktivitet
- Møteforslag
30 - 60 min
60 - 90 min
Inne
Ute