Fuglekjennskap

Fordypningsmerke "Fuglekjennskap" for rover

Tilegne seg kunnskap om naturen og ulike fugler

Bidrar til følgende mål
  • F-8Oppleve stemninger og skjønnhet i naturen, både alene og sammen med andre.
  • K-3Utvikle din evne til observasjon og iakttagelse.
  • S-6Tilegne deg naturkunnskap.
  1. Finn ut av hvordan fuglenes nebb og føtter forteller om deres matvalg og levevis.
  2. Finn ut forskjellene på trekkfugler og standfugler. Hva som gjør at noen fuglearter forflytter seg på våren og høsten, og hvordan fugler finner fram under trekk. Presenter for roverlaget, eller en annen enhet det du har funnet ut.
  3. Lær deg å kjenne igjen sangen til 5 fuglearter, og ta opptak av sangene. Bruk sangene til å lage en gøy aktivitet for roverlaget eller en annen enhet.
  4. Velg minst to av disse:
    • Vær med på ringmerking av fugl, og fortell roverlaget eller en annen enhet om hvordan ringmerking hjelper oss å lære om fuglene i Norge.
    • Lag en fjærsamling med minst 10 fuglearter. Lær deg hvordan du ser forskjell på halefjær, armsvingfjær og håndsvingfjær.
    • Laft en fuglekasse.
    • Gjennomfør et møte i en annen enhet hvor dere lager fuglekasse eller foringsautomat til fugler.
    • Lær om jakt på ulike fuglearter og reglene for dette.
    • Observer fuglelivet om natten og beskriv/noter hvilke fugler du har sett/hørt.

Tips:

Det tidligere fordypningsmerket Naturkjennskap er nå disse tre merkene: Dyrekjennskap, Fuglekjennskap og Plantekjennskap.

• Publisert: 03.07.2023
  • Natur og miljø