Handelsspillet (World Trade Game)

Et rollespill som illustrerer prosesser knyttet til ressursbruk, produksjon og verdenshandel.
Hvorfor
Forstå hvordan verdenshandelen påvirker freds- og klimasituasjonen i verden.
Bidrar til følgende mål
  • K-14 Få erfaring med å spille teater, mime, dramatisere eller lignende.
  • K-4 Utvikle evner til logisk og taktisk tenking.
  • S-11 Sett deg inn i et aktuelt samfunnsproblem lokalt, nasjonalt eller internasjonalt, og finn ut hva vi som speidere kan gjøre for å minske dette problemet.
  • S-4 Bli kjent med hvordan mennesket påvirker samspillet i naturen, og gjør noe for å begrense skadelig påvirkning.
Forberedelser og forkunnskap
Sett deg inn i reglene og tenk gjennom hvem som skal forberede hva før og under spilet. Spillet krever et stort antall deltakere (20-70) og et godt planlagt spillforløp og ledelse. Spillederen må forstå spillet godt nok til å kunne svare på spørsmål fra deltakerne og avgjøre vanskelige situasjoner. Det er en fordel om man har en datamaskin tilgjengelig for å kunne holde oversikt over handelen. Hvis ikke, blir dere nødt til å finne alternative løsninger.
Utstyr
Finnes i spillbeskrivelsen.
Fremgangsmåte

Spillet finnes i en engelsk og en norsk variant.

Last ned reglene på engelsk her:

Du kan spille handelsspillet her: http://handelsspillet.no/

Dere kan basert på spillreglene lage deres egen vri på spillet – for eksempel til bruk på tur. 

Utfordringer og erfaringer
Holde styr på så mange deltakere og så mange faktorer som endrer seg. Spillederen og banksjefen må fremstå som sterke og stabile krefter - det er de som bestemmer. Det kan oppstå en del misnøye under og etter spillet. Det er viktig at deltakerne får diskutert dette i en evalueringsrunde på slutten. Husk at spillet prøver å gjenspeile hvordan de virkelige forholdene er, så det som skjer i deres spill illustrerer at tilsvarende situasjoner kan skje og har skjedd i virkeligheten, bare at konsekvensene der blir helt annerledes.
  • Publisert: 22.12.2008
  • Forfatter: Ksenia Sazonova
  • Rammer
  • Kommunikasjon
  • Samarbeid
  • Verdier
  • Lek og konkurranse

Del saken

  • Stifinner
  • Vandrer
  • Rover
  • Kreativitet
  • Samfunnsengasjement
  • Vår
  • Sommer
  • Høst
  • Vinter
  • Aktivitet
  • 90 min +++
  • Inne

Våre samarbeidspartnere

Camp Villmark
Flyktninghjelpen
Frivillighet Norge
LNU logo
Norsk friluftsliv
Vitensenterforeningen