In the shoes of the migrants

Brettspill der speiderne får lære mer om ulike typer flyktninger, og få en bedre forståelse av hvordan det er å være i en flyktnings fotspor. Spillet er laget av WAGGGS og WOSM.

For å lære mer om ulike typer flyktninger, og få en bedre forståelse av hvordan det er å være i en flyktnings fotspor.

Last ned alle vedleggene fra Speiderbasen. Spillet inneholder:

Spillet krever en del forberedelser av utstyr. I tillegg er det en fordel om førerpatruljen og troppsledelsen setter seg ordentlig inn i spillet på forhånd.
Dere trenger minst én person som skal fungere som spilleder. Hvis dere er mange speidere og deler inn i lag, kan det være en fordel å ha en veileder per lag.

Spillet er laget av WAGGGS og WOSM og alt materiellet er på engelsk. Det er laget en norsk veiledning til hvordan dere spiller, samt en liste med en del begreper som er oversatt til norsk.

Bruk god tid når dere spiller, og ta dere tid til å diskutere temaene.

Etter spillets slutt, bør dere gjennomføre en oppsummering, der speiderne får dele sine opplevelser med hva de har vært gjennom.

Eksempler på refleksjonsspørsmål:

1. Hva er menneskerettighetene, hvorfor har vi dem? Diskuter betydningen av å ha:
    - stemmerett
    - talefrihet
    - organisasjonsfrihet
    - bevegelsesfrihet
    - fri bruk av morsmål
    - likhet for loven
    - religionsfrihet
  2. Forestill deg at du plutselig må flykte hjemmefra, hva ville du helst tatt med av personlige eiendeler? Hva ville vært mest fornuftig å ta med? Når man flykter møter man mange mennesker, det er ganske tilfeldig hvem man kommer i kontakt med, og ikke alle er til å stole på. Diskuter hvem dere tror klarer å flykte fra landet sitt. Er det de som har mest penger, de sterkeste, de smarteste, de heldigste?
  3. Noen flykter over landegrenser.
    - Hva er menneskesmugling?
    - Noen mennesker betaler enormt store summer for å bli fraktet over landegrenser, er det riktig av menneskesmuglerne å ta så mye betalt? Burde de heller hjulpet til gratis?
    - Du blir bedt om å velge hvem som får være med over grensa, hvem ville du valgt hvis du kun fikk ha med deg tre personer?
    - Du blir bedt om å velge hva av vann, mat, bagasje og tepper som får være med. Diskuter og bli enige om hva dere velger, og hvorfor.
    - Bestevennen din rakk ikke ta med identitetspapirer da han flyktet, tør du ta han med videre? Tør du la han være igjen alene?
    - Når man er på flukt møter man mange mennesker som trenger hjelp, kan man ta risikoen å hjelpe andre? Les gjennom speiderloven. Hvilke punkter i speiderloven kan man holde/bryte når man er på flukt, hvorfor?
  4. Hvordan blir flyktninger mottatt når de kommer til et nytt land? De har som regel ingen ting, de er redde, må gjemme seg for politiet og er helt avhengig av at noen er snille og hjelper dem.
    - Hvordan ville du reagert hvis en flyktning ringte på hos deg og ba om å få gjemme seg for politiet?
    - Hvordan er politiet i Norge, er de her for å hjelpe deg, eller må du gjemme deg for dem? Er det likt for alle?
  5. Hva er forskjellen på flyktning og innvandrer?
  6. Hvordan tror du det er å komme til et nytt land hvor du ikke kjenner noen, du forstår ikke språket, skriften er annerledes? Alle land og kulturer har egne normer og regler som man må følge. (f.eks ulike måter å hilse på, kleskoder osv.). Kan dere finne noen normer dere følger som kan være helt fremmede for andre?
  7. Det er vanskelig for mennesker med annen bakgrunn enn norsk å få seg jobb i Norge. Hvorfor det?
  8. Mennesker med annen etnisk bakgrunn enn norsk møter mange fordommer.
    - Hva er en fordom?
    - Har dere noen fordommer mot mennesker med annen etnisk bakgrunn enn norsk?
    - Kan dere nevne noen vanlige fordommer mot mennesker med annen etnisk bakgrunn enn norsk? Hvorfor har noen disse fordommene?
  9. Mange flyktninger som kommer til Norge er barn som ikke har venner eller familie i Norge (enslige mindreårige flyktninger).
    - Har noen av dere flyttet til et nytt sted der dere ikke kjenner noen?
    - Hvordan kan man ta kontakt med nye mennesker? Hvordan forholder nordmenn seg til nye og fremmede mennesker?
    - Hvordan får man venner?
    - Kan speidere gjøre noe for at flyktninger kan føle seg velkommen når de flytter til en norsk by? Hva kan vi gjøre?

Denne aktiviteten bidrar til å jobbe for FNs bærekraftsmål:
FNs_baerekraftsmaal_0_ikon.png

Les mer om FNs bærekraftsmål hos FN-sambandet på FN.no

Spillet er utviklet av WAGGGS og WOSM, og brukt i "Aktivitetspakke Rettferdighet", som ble utviklet i forbindelse med Patruljen i samfunnet 2018.

Utfordringer og erfaringer

Utfordring til dere:

Dere kan ta kontakt med noen som har vært på flukt og spørre pent om de vil komme på speidermøtet og fortelle og svare på spørsmål. Dere kan spørre noen dere kjenner, eller ta kontakt med en innvandrerorganisasjon, eller en som jobber med flyktninger i kommunen. Det kan være at noen av speiderne har familie som måtte flykte til Sverige under krigen, kanskje de vil fortelle?

• Publisert: 21.09.2018
  • Forfatter: Joint WAGGGS and WOSM working group on “Human Rights and Refugees”
  • Patruljen i samfunnet
  • Lek og konkurranse