Karusell av stokker og tauverk

Patruljen lager en selvgående karusell av stokker og tauverk.

Aktiviteten involverer pionerkunnskaper, kreativ problemløsning og samarbeid mellom patruljens medlemmer.

Basestolpen er oppsatt på forhånd. Aktiviteten forutsetter at speiderne behersker grunnleggende knuter og surringer.

Utstyr

Stokker og tauverk.

Grunnstolpen er satt opp på forhånd og nedgravd til ca 1,5 m dybde (ev. bardunert).

Patruljen skal ved hjelp av tauverk sammenstille en firkantet ramme som festes i fire rep fra toppen av basestolpen (ca. 4 meter høy).

2 til 4 speidere setter seg på rammen som så snurres/«tvinnes» av resten av patruljen rundt basestolpen til den er så nær toppen av stolpen som mulig. Rammen «slippes fri» og snurrer som en karusell rundt stolpen til den stopper.

Sikkerhet

Risikoen for uhell er vurdert lav, men førstehjelpsutstyr skal være tilgjengelig.

Utfordringer og erfaringer

Å få laget rammen sterk/stiv nok på kortest mulig tid – samarbeid og kreative løsninger for å få maksimal effekt ut av karusellen (nær nok toppen før den slippes fri). En trivelig patruljeaktivitet med god sjanse for et velykket resultat.

• Publisert: 05.05.2009
  • Forfatter: 2. Riis Speidergruppe