La det vokse og gro

Dyrke egen mat

Bli bevisste på hvor maten kommer fra, og hvordan den blir laget.

Bidrar til følgende mål
  • K-12Utvikle nysgjerrighet, og få øvelse i å utføre vitenskapelige eksperimenter.
  • S-10Få erfaring med bærekraftig bruk av naturens ressurser gjennom dyrking, høsting og sanking.
  • S-6Tilegne deg naturkunnskap.
  • S-9Bli kjent med hvor og hvordan ulike produkter er produsert, og la dette få konsekvenser for hvilke produkter du velger.

Finn ut hvor mange møter dere skal sette av til dette prosjektet/eksperimentet.

Utstyr
  • Bomull/jord
  • Frø/blomsterløk
  • Eggeskall/blomsterpotte
  • Eggekartong
  • Filt
  • Lim
  • Papp

Forbered dere

Sammen med speiderne finn ut hva dere vil så og hva som trenges. Planlegg når dere skal så basert på hva som er lurt for hver plante.

Så selv

Karsefrø

• Legg bomull i eggeskallene og fukt forsiktig. Det skal være vått uten å være gjennomvått.
  • Ha karsefrøene oppå bomullen.
  • Klipp ut eggekartong og pynt f.eks. m/ fjær til påske eller filt til jul.

Plante løk

• Plant løk
  • Følg med de neste ukene og se hvor mye den har vokst.
  • Del en løk i 2 og se hvordan den er bygget opp - lag for lag. TIPS! Hvis du deler en vanlig rødløk er det lett å se lagene.

Så gulrøtter

• Så gulrøtter i melkekartonger og salat i såbrett/iskrembokser med hull i bunnen, vann, dekk dem eventuelt litt til og sett dem ut (grav et hull i snøen ved behov). Frøene spirer når været tillater det. Hvis speidergruppen har en komposthaug, kan dere sette det der. En komposthaug avgir varme selv om det er kaldt og det vil være et ypperlig sted for vekst.
  • Følg med på hvordan frøene utvikler seg. Vokser de? Trenger de vann, luft, varme eller lys?

Finn ut

Mens dere venter: Lær hvilket land noen av de ulike plantene produseres i, og hva som er forskjellen på økologisk og ikke økologiske produkter.

Hvordan gikk det?

Oppsummer hvordan prosjektet/eksperimentet gikk:

• Fikk dere frøene til å spire? Hvorfor eventuelt ikke?
  • Hva lærte dere?
  • Var det gøy?
  • Hva mer kan man dyrke selv?

Mer å gjøre?
  • Reise på tur til en bondegård for å se på hvordan matlaging foregår i stor skala.
  • Snakk om Kvann.
    Visste du at... ...Kvann var en av de mest brukte og høyest verdsatte grønnsakplanten både i vikingtiden og middelalderen. I vårt første lovverk fra 1200-tallet, Magnus Lagabøtters lover, var det egne paragrafer om forvaltning av kvann- og løkhager. I dag er det nesten ingen som bruker denne "juvelen" verken som grønnsak eller krydderplante - den er nesten helt glemt. Nesten like stor plass har den hatt i medisinen , der den har vært brukt som et universalmiddel mot alt fra pest - som var en fellesbetegnelse på smittsomme sykdommer - til slapphet og dårlig fordøyelse. At den hadde en stor plass og var høyt skattet på både kjøkken og apotek var an av årsakene til at Linne ga planten det latinske navnet Angelica archangelica, som betyr engel-erkeengel planten.

Hus, hjem og hage
Nyttevekstforeningen