Lag en lavvo

Hvordan sette sammen og lage en lavvo til bruk på leir eller andre speiderarrangementer. Hva er vitsen med å dra med seg ett telt på leir, som både lekker og blir varmt om morgenen?
Hvorfor
Aktivteten skaper glede og er en utfordring de færreste har prøvd før. Skap noe sammen med andre og knytt nye vennskap
Forberedelser og forkunnskap
For å kunne sette opp denne lavvoen trenger du å kunne vanlige surringer.
Utstyr
Tau - Vanlig hampetau går fint, men dette bør vetes før det brukes Presenning(er) - En stor eller flere litt mindre. Raier - Ca lik lengde. Trenger ikke å være så tjukke, selv om de tre grunnraiene bør være tykkere enn resten. For en lavvo til 8-10 personer brukes ca 13-15 raier, og to store presenninger. Hunved/bakon kan også brukes for å skjule presenningene og for å skape mindre blafring i presenningen når det blåser. Ved ønske kan jordbor gjerne brukes. Dette øker stabiliteten til lavvoen.
Fremgangsmåte
Dette er en aktivitet som gjøres best om man er en gruppe på 3-8 personer.

Raiene bæres til området hvor lavvoen skal settes opp. Her bør man velge raier som tåler belastningen av hverandre og som skal kunne tåle endel vind. Som hovedregel skal 3 - tre - av raiene være noe tykkere enn de andre. Disse tre danner fundamentet for hele lavvoen. Disse tre raiene blir heretter kalt hovedraier.

De tre hovedraiene skal nå legges ned for å kunne lage en trefot. En trefot lages ved å legge to av raiene ved siden av hverandre med den tynne enden pekende samme retning. Den siste raien skal så legges mellom disse, med den TYKKE enden pekende motsatt vei av de to andre. Dette vil da føre til at alle de tre TYNNE delene av raiene vil ligge ved siden av hverandre. (som dette ::::::-----)

Deretter skal hovedraiene surres sammen med en åttetallssurring. Surringen må være et lite stykke innpå raiene for at det skal gå ann å legge på de andre raiene seinere. Se for deg en indianer lavvo/tipi, hvor tuppen av stokkene stikker ut i toppen.

Når trefoten er ferdig laget kan denne settes opp. Jo lengre fra hverandre føttene står, jo mer stabil blir lavvoen. (OBS gjelder kun til et visst punkt!) Den vil også kunne romme flere personer dersom føttene har større avstand. Ved for stor avstand vil man ikke kunne stå (eller i verste fall sitte) i lavvoen. Dette kan da utgjøre en fare fordi lavvoen ikke lengre blir stabil (stokkene sklir lettere fra hverandre).

De resterende raiene kan nå legges inn i krysset på hovedraiene (toppen av lavvoen). Disse trenger vanligvis ikke festes da de holdes nede av hverandre. Etter ønske kan den siste som legges på surres inn i krysset for å holde det hele sammen.

Presenningen kan nå trekkes rundt hele konstruksjonen. For dør, surr en raie inn i det som måtte være overlapp på presenningene. Da vil denne døren tåle vær og vind. Festetau til presenningen bør helst dras på innsiden av presenningen for å beskytte denne ytterligere for vind og vært, samt forbedre utseende på konstruksjonen. Lavvoen kan lages med hull i toppen eller uten hull. For å lage uten hull må presenningen dras over hele krysset i toppen og dekke dette. En lavvo uten hull i toppen vil ha dårligere ventilasjon, mens en med hull vil lekke noe ved store regnbyger.

Hele konstruksjonen kan nå dekkes helt, eller delvis, med hunved/bakon. Kan være lurt blant annet for å unngå for mye blafring i presenningen.

Sikkerhet
Aktiviteten gjør det mulig både å klatre i høyden og å få tunge raier over seg. Klatring bør derfor unngåes ved at presenningsfeste i toppen gjøres før konstruksjonen reises. Dette er ikke ett prosjekt hvor man lærer seg surring på, da en dårlig surring kan føre til at lavvoen faller sammen. Måten raiene settes sammen og settes i spenn gir allikevel konstruksjonen en enorm stabilitet etter at den er satt sammen.
Utfordringer og erfaringer
Festing av presenningen kan være en utfordring, men fest tauet på de raiene som allerede er i konstruksjonen så går det bra. Denne lavvoen ble først reist og brukt under Metodistkirkens Speiderleir i 2010 på Øysand Camping, like utenfor Trondheim. Her var det sterk vind flere dager og flere telt og lavvoer hadde problemer med mye vann som gikk inn eller vind som rev ut plugger. Lavvoen som ble laget, som beskrivelsen over, stod som et fjell hele leiren. Lavvoen ble brukt av 8 rovere som alle hadde tørre soveposer gjennom hele leiren. Ved fare for nedbør kan det være lurt å grave en "grøft" eller "renne" langs ytterkanten av lavvoen, slik at regn ikke renner under presenningen.
  • Publisert: 12.08.2013
  • Forfatter: Tormod Bjørnhaug