<link rel="stylesheet" href="styles.css">

Mafiaen

Lek om kampen mellom mafia og innbyggerne som passer fint i pausene eller på kvelden på tur.
Hvorfor

Trene på å tenke strategisk, utvikle sansene, logisk tenking og kommunikasjonsevner gjennom en spennende lek. Det fine med leken er at man kan blande deltakere fra alle enhetene.

Bidrar til følgende mål
  • K-3Utvikle din evne til observasjon og iakttagelse.
  • K-4Utvikle evner til logisk og taktisk tenking.
  • V-4Utvikle dine kommunikasjonsevner.
  • V-9Opplev, og bidra til, godt samhold i enheten.
Fremgangsmåte

Antatt deltakere: 10, juster antall mafia dersom flere/færre.

Sett deltakerne på stoler plassert i en sirkel eller stå i en sirkel. Fortelleren står i midten, og sier: «Byen sovner». Deltakerne lukker da øynene og holder for øynene, fortelleren går rundt, prikker alle én gang på hodet/ryggen, bortsett fra dem han ønsker skal være mafia, de tre blir prikket to ganger.

Fortelleren sier: «Mafiaen våkner, og velger sitt offer». Mafiaen åpner da øynene og peker på en av innbyggerne i byen som skal bli deres offer. Dette må gjøres diskre slik at ikke noen legger merke til hvem mafiaen er.

Når mafiaen er enig og offeret er valgt, sier fortelleren: «Mafiaen sovner,» venter litt og sier så: «Byen våkner, alle har sovet godt bortsett fra (navnet på offeret).» Det er nå vill vest med å finne ut hvem som er med i mafiaen. Innbyggerne argumenterer seg imellom hvem de mener er med i mafiaen. Argumenter kan for eksempel være: «jeg hørte han rørte på seg i natt», «han har fått oss til å peke ut en uskyldig flere ganger på rad» e.l.

Fortelleren finner ut hvem de fleste mener er med i mafiaen og ber vedkommende si noe til sitt forsvar. Deretter er det avstemming om hvem som stemmer vedkommende til fengsel. Hvis det er flertall blant innbyggerne, blir vedkommende "satt i fensel" og først da avslører man om vedkommende var mafia. Hvis ikke det er flertall, må innbyggerne bli enige om en annen innbygger.

Ny runde begynner og fortelleren sier «Byen sovner». Så fortsetter det med at mafiaen våkner igjen og velger et nytt offer. Fortsett slik og finn ut hvem som vinner, byen eller mafiaen.

Hvis en person blir offer for mafiaen eller fengslet, er han/hun ute for resten av leken.

Fortelleren kan velge å få leken raskere avsluttet ved å la mafiaen og byen velge flere hver natt/dag.

Utfordringer og erfaringer

Morsom lek som speiderne kan sitte med i timevis uten å bli lei.

  • Publisert: 02.12.2009
  • Forfatter: Geir Helge Tjøstolvsen-Schmidt
  • Kommunikasjon
  • Lek og konkurranse
  • Småspeider
  • Stifinner
  • Vandrer
  • Rover
  • Kreativitet
  • Vennskap
  • Vår
  • Sommer
  • Høst
  • Vinter
  • Aktivitet
  • 60 - 90 min
  • 30 - 60 min
  • 0 - 30 min
  • Ute
  • Inne

Våre samarbeidspartnere

Frivillighet Norge
Flyktninghjelpen logo
LNU logo
Norsk friluftsliv
Stena Recycling
Tufte Wear