Mennesket og naturen

Fordypningsmerke for rovere "Mennesket og naturen" (tidligere het dette merket "Respekt for skaperverket").

Oppleve naturen og få en bevisst holdning til hvorfor og hvordan vi mennesker kan ta vare på den.

Obligatorisk:

1. Forbered og gjennomfør en tur med særskilt vekt på å oppleve naturens underverk  gjennom spesielle opplevelser som soloppgang, solnedgang, nordlys, skogsfuglleik, storslåtte utsikter, stillhet eller lignende.
  2.  Bruk naturopplevelsen som et utgangspunkt for en leirbålsprat om minst ett av disse temaene:
    1. Respekt for livet til vekster og dyr.
    2. Hvorfor trekkes mennesker mot naturen?
    3. Religiøs tilnærming til skaperverket og hvordan vi mennesker er satt til å forvalte naturen.

Velg to av disse oppgavene:

1. Fortell roverlaget om tidligere tiders forhold til naturen og opplevelse av det mystiske i naturen.
  2. Finn ut hvordan de store religionene oppfatter skaperverket.
  3. Diskuter i roverlaget hvilke kulturelle røtter vårt moderne forhold til naturen har, for eksempel religion og filosofi.
  4. Bruk det du har funnet ut i arbeidet med dette merket som inspirasjon til en morgensamling, kveldssamling eller lignende.
  5. Hold en aktivitet i en annen enhet om hvordan vi kan ta vare på naturen.

Tips
Dette merket kan med fordel tas på tur. Laget forbereder de valgfrie punktene før turen, og det hele tas opp i leirbålspraten. Inviter gjerne med den lokale presten, gruppeleder eller andre for å gi innspill i diskusjonen.

• Publisert: 08.11.2022
  • Natur og miljø