Møteforslag om Trygge møter - tropp

Bidrar til følgende mål
  • L-11 Reflekter over hva som påvirker din og andres selvfølelse og forhold til egen kropp, og hvorfor det er viktig å være glad i seg selv.
  • L-2 Bli bevisst på, og utfordre, egne verdier og holdninger, og bli kjent med hva andre står for.
  • V-12 Arbeid for likeverd og forståelse mellom mennesker.
  • V-5 Utvikle forståelse og respekt for andres grenser og behov, og vis hensyn i kontakt med andre.
Fremgangsmåte

Åpning (10 min)

Åpne med en vanlig åpningsseremoni. Fortell om temaet for møtet - trygge møter.

Les opp speiderlovens paragraf 4 og spør: Hvorfor sier speiderloven at en speider er en god venn? Hva kjennetegner en god venn? Fortell at på dette møtet skal dere lære hvordan man kan være en god venn for andre, og for seg selv. Les evt diktet Noen trenger deg som du finner under Seremonier. Alle lederne har på seg vennskapssmykker - et enkelt perlehalskjede som står for noe dere forbinder med godt vennskap. Det kan være at man bryr seg om noen, at man er snill og hyggelig mot noen. Fortell at lederne kommer til å følge med i løpet av møtet og gi halskjedene videre til dem som de mener fortjener dem, for eksempel til den som gjør noe snilt mot en annen. Så må speideren som har fått halskjedet prøve å gi det videre til en annen som fortjener det. Halskjedet skal sendes videre stille og rolig, uten at man gjør et stort nummer ut av det.

Ta tempen på mobbing (10 min)

Hvorfor: Speiderne skal tenke over hva mobbing innebærer, og øve på å kjenne igjen mobbing når de ser den.

Fremgangsmåte

 

Øvelse: Si ifra! (10 min)

Hvorfor: Øve på hvordan man kan svare når man hører noen baksnakke en annen person i en samtale, og rakke ned f.eks. på måten de ser ut på.

Fremgangsmåte

 

Øvelse: Alle med (10 min)

Hvorfor: Øve på å tenke på hvordan de kan få med alle i en lek fremfor å stenge noen ute gjennom konkurranseleker.

Fremgangsmåte

 

Hvem eier bildet ditt? (20 min)

Hvorfor: For å tenke over hva som er greit og ikke greit å gjøre med bilder av andre.

Fremgangsmåte

 

Lek Trekanten (10 min)

Hvorfor: For å øve på reaksjonsevnen, ha det gøy, og samtidig tenke over hvordan alt henger sammen, og hvordan vi påvirker hverandre uten å nødvendigvis være klar over det.

Fremgangsmåte

 

Hvor går grensen? (25 min)

Hvorfor: For å forstå hva som menes med grenser, og å tenke over hva vi synes er uakseptabel oppførsel i omgang med andre.

Fremgangsmåte

  • Publisert: 03.12.2018
  • Forfatter: NSF
  • Trygge møter
  • Verdier

Del saken

  • Stifinner
  • Vandrer
  • Livskvalitet
  • Vennskap
  • Vår
  • Sommer
  • Høst
  • Vinter
  • Møteforslag
  • 90 min +++
  • Ute
  • Inne

Våre samarbeidspartnere

Studieforbundet natur og miljø
Flyktninghjelpen
Frivillighet Norge
LNU logo
Norsk friluftsliv
Vitensenterforeningen