<link rel="stylesheet" href="styles.css">

Padleteknikk

Tips til riktig padleteknikk.
Hvorfor

Lære å håndtere kano og oppføre seg i den på riktig måte.

Fremgangsmåte

Sittestilling og riktig åre
Siden vanlig tur- og elvepadling best utføres knestående, er det denne sittestillingen som er utgangspunktet for beskrivelsen av padletakene som følger. Bruk knebeskyt-tere og myke sko uten harde spenner over vristen. Sett deg på kne i kanoen og len baken på setet.

Åra skal være så lang eller så kort, at armene danner to 90 graders vinkler når du holder åra horisontalt over hodet med korrekt padlegrep.

NB. Frampadler og bakpadler padler hele tiden på hver sin side av kanoen, og holder seg konsekvent til denne ene padlesiden inntil begge padlere blir enige om å bytte side samtidig. To årer på samme side av kanoen er like dumt som to støttehjul på samme side av sykkelen.

Framdriftstak
I hvert tak er det viktig å hente vannet langt framme, men ikke så langt framme at årebladet blir presset flatt ned mot vannet. Derfor; strake armer og sett åra loddrett ned i vannet.

  • Øvre hånd skal ligge oppå åregrepet med tommelen pekende bort fra kano og kropp.
  • Nedre hånd skal ha et fast tak om skaftet ca 10 cm over vannflata.
  • Åra stikkes vertikalt i vannet foran deg på strake armer.
  • Åra føres bakover, på tilnærmet strake armer, parallelt med kanoen uten å subbe i ripa.
  • Taket avsluttes når nederste arm er tilnærmet parallell med over-kroppen. Bak hoften har taket liten effekt.
  • Ta åren opp av vannet ved å la den gli sidelengs, utover opp gjennom vannet med smalsiden først.
  • Før fremføringen til nytt tak vris åra slik at bladet blir liggende flatt og parallelt med vannflaten.
  • Taket utføres samtidig av begge padlere.

Støttetak
Ustabilitet og krenging i kanoen støttes opp ved å legge eller som oftest klaske, åras flatside mot vannflata. Det fungerer mye bedre enn å kaste seg til motsatt side for så å finne ut at vannet var kaldt der også.

  • Støttetaket utføres hurtig, og uten å skifte grep eller sittestilling.
  • Det er årebladets bakside som skal presses mot vannflaten for å gi støtte. Vri slik at tommelen på øverste hand peker framover.
  • Tving kanoen tilbake til opprett stilling med åre, hofte og overkropp. Forsøk å holde vekt på begge knærne selv om overkroppen er lent ut av kanoen.
  • Det er den padleren som har åra på den siden som kanoen vipper mot som utfører dette støttetaket.

  • Den andre padleren skal for all del ikke skifte padleside. Det beste han kan gjøre er å hjelpe til med et kraftig hengtak eller en høy støtte, samt være forberedt på at kanoen kan vippe andre vei når den rettes opp.

  •  

Styretak
Grovt sett kan vi si at styring av kano handler om to ting; trekke vannet mot stevnen, eller presse vannet vekk fra stevnen.

Små korrigeringer utføres lettest av bakpadler som en avslutning av framdriftstaket. I prinsippet har vi to slike korrigeringsteknikker; bremsetak som bremser (men er lett å lære) og J-tak som er mer effektivt (men vanskeligere å lære).

Begge takene tegner for så vidt en «J» i vannet. Forskjellen ligger i hvordan du vrir åra og følgelig hvilken side av åra som brukes til å presse vannet vekk fra stevnen.

I et bremsetak vris åra slik at tommelen peker opp og på deg selv. Åra legger seg da som et ror. Som regel er det nok å holde åra noen sekunder i denne posisjonen for å stabilisere kursen. For større korrigering presses åra utover. Ulempen er at vridningen i åra medfører et lite bremsetak, samt du i første del av taket har tak i vannet med åras framside, i andre del med åras bakside.

I et J-tak vris hånden slik at tommelen peker nedover. Fordelen med dette taket er at det hele tiden er den samme siden av åra som har tak i vannet, samt at du ikke legger inn en liten brems i vridningen. Jo mer du presser åra ut i kroken på «J» som du tegner, jo mer svinger kanoen.

Hengtak. Kraftig styretak. Len deg ut av kanoen. Stikk åra loddrett i vannet, 90 grader på padleretningen og trekk den rett inn mot ripa.

Brekktak. Kraftig styretak. I prinsippet det motsatte av hengtak. Stikk åra loddrett i vannet helt inne ved kanoen. Legg ann på relingen og skyv vannet fra deg.

Viftetak. Lettere styretak som svinger kanoen motsatt av din padleside. Ved å variere vinklingen av åra og hvor langt du trekker den gjennom vannet, bestemmer du selv hvor mye kanoen skal svinge.

Åttetallstak. Egentlig en metode for tilbakeføring av åra nede i vannet slik at flere like tak, som oftes hengtak, kan utføres etter hverandre. Fin metode for å snu kanoen 180 grader. Start med vanlig hengtak. Når åra står loddrett i vannet inne ved relingen, fører du den sidelengs til venstre slik at smalsiden av bladet skjærer vannet, og går raskt over i en kraftig bue mot høyre. Hele tiden med den samme smalsiden først. Når du har passert linja som hengtaket tegnet i vannet går du over i å lage en bue mot venstre. «Vips» så er du der igjen.

Samspill, takt og rytme
Å padle en kano i perfekt rytme og harmoni er en stor opplevelse. En kano som ikke rykker og svinger, men glir jevnt og støtt gjennom vannet på rett kurs er målet.

  • Velg en takt som er tilpasset begges ferdighetsnivå og ønske.
  • Det er bakpadler som avpasser sin padling etter frampadler.
  • Begge padlere deltar i styringen.
  • Kommunikasjon er viktig.
  • Benytt padletak som ikke bremser eller går ut over framdriften på annen måte.
  • Mellom 20 -30 tak i minuttet kan være fornuftig.
  • I motvind eller motstrøm bør du øke takten slik at kanoen hele tiden holder godt sig.
  • Ikke rykk til i slutten av taket som i en robåt. I padling ligger kraften i første del av taket.
  • Framdriftstaket består av 4 takter:1. Åra stikkes loddrett ned i vannet og taket startes.2. Trekket fullføres parallelt med ripa til åra står tilnærmet loddrett i kroppsaksen.3. Bakpadler styrer, mens frampadler utfører et lite «hold» for at takten ikke skal ødelegges.4. Åra føres fram for nytt tak. Under framføringen skal årebladet ligge flatt, parallelt med vann-flaten slik at luftmotstanden blir minst mulig.
  • Publisert: 14.07.2008
  • Forfatter: Norges speiderforbund
  • Småspeider
  • Stifinner
  • Vandrer
  • Rover
  • Fagstoff