Peffens rolle

Bevistgjøring av inkludering, vennskap og respekt
Hvorfor

For å bevisstgjøre peffene og assene på at de har ansvar for å bidra til inkludering, vennskap og respekt i patruljen.

Bidrar til følgende mål
  • L-2 Bli bevisst på, og utfordre, egne verdier og holdninger, og bli kjent med hva andre står for.
  • V-5 Utvikle forståelse og respekt for andres grenser og behov, og vis hensyn i kontakt med andre.
Forberedelser og forkunnskap

Forbered noen utfordrende situasjoner.

Fremgangsmåte

Deltakerne står samlet foran en tenkt skala som forestiller et termometer, hvor den ene enden av skalaen er kald og den andre varm.

Lederen kommer med flere forskjellige eksempler på situasjoner og spør: Er dette noe du som peff burde reagere på eller gjøre noe med? Deltakerne flytter seg til det stedet på skalaen/termometeret som passer med deres svar. Enig – varmt, uenig – kaldt, eller et sted imellom hvis man er usikker.

Deltakerne forklarer hvorfor de står der de gjør og argumenterer for standpunktet sitt, og så spør man om noen ønsker å flytte seg den ene eller den andre veien som resultat av diskusjonen. Etter hver situasjon kan dere også snakke om hvordan den kunne blitt håndtert.

Oppfølgingsspørsmål:

• Er det en forskjell om dette eller liknende situasjoner skjer én eller flere ganger?
• Er det noe annet som påvirker hvordan du bør handle?
• Voksne kan av og til si “Bare overse det, ikke bry deg” når noen forteller om en ubehagelig hendelse. Er du enig i dette?

Tips: Tenk godt gjennom eksemplene på forhånd, slik at de dekker både ulike tilfeller av mobbing (fysisk mobbing, psykisk mobbing, mobil- og nettmobbing og utestengelse) og andre vanskelige situasjoner, for eksempel en speider som trenger støtte/trøst.

Her er forslag til noen situasjoner (men finn gjerne flere):

• En speider dulter borti en annen speider på vei ut av speiderlokalet.
• En av speiderne i patruljen er ganske ofte seint ute til patruljemøter. De andre har lagt merke til det, og kommenterer det eller fleiper med det hver gang vedkommende er seint ute.
• Stemningen i patruljen er ikke alltid god, og speidere ender ofte opp i krangler med hverandre. I en slik krangel bruker den ene speideren et stygt ord om en av de andre i patruljen.
• Dere er på patruljetur, og en av speiderne går hele tiden et stykke bak de andre og ser ut til å slite.
• En av speiderne har ikke helt klart å finne sin plass i troppen. Ting blir sagt bak ryggen på vedkommende, og ved noen anledninger ble vedkommende utestengt fra aktiviteter og leker.
• På sommerleiren blir en av speiderne tatt bilde av mens hun/han sov i en rar/morsom stilling. Bildet ble delt med noen av de andre speiderne som synes det ser morsomt ut og ler mens de viser det til vedkommende og andre.
• Dere er på troppsleir/gruppeleir. Den ene av patruljemedlemmene ser lei seg ut og går inn i teltet istedenfor å være sammen med andre.

  • Publisert: 03.12.2018
  • Forfatter: NSF
  • Trygge møter
  • Verdier

Del saken

  • Stifinner
  • Vandrer
  • Livskvalitet
  • Vennskap
  • Vår
  • Sommer
  • Høst
  • Vinter
  • Aktivitet
  • 0 - 30 min
  • Ute
  • Inne

Våre samarbeidspartnere

Studieforbundet natur og miljø
Flyktninghjelpen
Frivillighet Norge
LNU logo
Norsk friluftsliv
Vitensenterforeningen