<link rel="stylesheet" href="styles.css">
Meny

Sanseløype

Aktivitet for å bli mer bevisst våre egne sanser.
Hvorfor
For å bli mer oppmerksom på naturen, seg selv, og få sterkere naturopplevelser. Lære seg å ta i bruk sansene våre.
Bidrar til følgende mål
  • F-8Oppleve stemninger og skjønnhet i naturen, både alene og sammen med andre.
  • K-1Utvikle dine sanser, motorikk og koordinasjonsevne.
  • K-3Utvikle din evne til observasjon og iakttagelse.
Utstyr
Sitteunderlag, varme klær og skrivesaker.
Fremgangsmåte
For å bli mer besvisst på sanser som hørsel, lukt og syn bruker vi i dette tilfellet tre poster som hver varer i ca. en time.

Finn tre skjermede plasser der det er fint å sitte ned, det trenger ikke være så veldig langt å gå mellom dem, bare det er stille og fredelig.

Oppgaven går ut på at ved post 1 skal vi trene på å høre etter lyder i naturen, sitt i en behagelig stilling og helt stille, lytt og hør etter hva det er som kommer av lyder du ikke var klar over, noter stikkord på blokka.

På neste post skal vi stimulere luktesansen. Gå videre til den og gjør likedan med bruk av luktesansen, det er utrolig hvor mye godt det lukter i skogen, bare vi blir klar over det. Noter stikkord på blokka.

På den siste posten skal vi bruke øynene, og her er det fint om posten er på en kolle eller en forhøyning i terrenget. Hva fanger din oppmerksomhet (en bekk, ett løvblad som faller, osv.)

Dette stimulerer sansene våre, og vi vil etter hvert få rikere og rikere naturopplevelser. De små pausene blir oftere og oftere, vi stopper for å lytte, lukte og se når vi er på tur.

God turopplevelse og lykke til!
Utfordringer og erfaringer
Tiden på hver post må justeres etter hvilken enhet man har med å gjøre.
  • Publisert: 05.05.2009
  • Forfatter: Richard Kolberg
  • Natur og miljø
  • Verdier
  • Bever
  • Småspeider
  • Stifinner
  • Vandrer
  • Rover
  • Friluftsliv
  • Kreativitet
  • Vår
  • Sommer
  • Høst
  • Aktivitet
  • 30 - 60 min
  • 60 - 90 min
  • 90 min +++
  • Ute