<link rel="stylesheet" href="styles.css">

Praktisk aktivitet om speiderlovens paragraf 8 og 9

Speiderne skal lage noe av det de har og snakke sammen om noen spørsmål for å få en forståelse for hvordan det er å være på flukt. Denne aktiviteten ble laget i forbindelse med arbeidet med speideraksjonen 2019.
Hvorfor

For å lære mer om ulike typer flyktninger, og få en bedre forståelse av hvordan det er å være i en flyktnings fotspor.

 

 

Forberedelser og forkunnskap

Om Tanzania
Tanzania ligger på østkysten av Afrika. Landet er mer enn dobbelt så stort som Norge og har omkring 55 millioner innbyggere.

Nasjonalspråket er swahili. Engelsk er det andre offisielle språket. I tillegg til disse, finnes det mange andre språk som ulike deler av befolkningen snakker.

Tanzanias høyeste fjell er Kilimanjaro. Toppen ligger 5 895 m.o.h. og er dekket av snø og is året rundt. Fra november til januar og fra mars til mai er det regntid i Tanzania.

1/3 av landområdet til Tanzania er vernet som nasjonalparker eller viltreservater. Der finnes det løver, elefanter, leoparder, neshorn, gnuer, gribber, stork og mange andre dyr og fuglearter.

Hva går pengene fra Speideraksjonen til?
Pengene vi samler inn går i år til Flyktninghjelpens skole- og yrkesopplæring for barn og unge i tre flyktningleirer i Tanzania. Noe går også til Norges speiderforbunds samarbeid med Liberia Girl Guides Association. Vi bidrar med ressurser til ledertrening og andre former for organisasjonsutvikling for jentespeiderne i Liberia.

Fremgangsmåte

Ta utgangspunkt i speiderlovens paragraf 8 og 9 til denne praktiske aktiviteten.

  • § 8: En speider gjør sitt beste i motgang og vansker.
  • § 9: En speider er nøysom og prøver å klare seg selv.

Lederen kan ta med en pose som inneholder forskjellige husholdningsting, hvor innholdet legges utover bordet. Speiderne kan velge seg 3 ting og lage noe av dette. De kan lage noe som de vil få bruk for på flukt eller noe de trenger dit de flykter. 

Mennesker som rammes av krig og uroligheter blir ofte nødt til å flykte fordi det det er for utrygt og/eller for krevende å bli boende på hjemstedet. Prøv å forestille dere hvordan det oppleves for dem som er omtrent like gamle som dere:

Velg noen av spørsmålene og diskuter i troppen, del eventuelt opp i mindre grupper. Bruk gjerne en snakkepinne.

  • Hvordan oppleves det å måtte forlate huset man bor i, skolen man går på og vennene man har og begi seg ut på en usikker og vanskelig reise med bare de tingene man klarer å bære med seg?
  • Hva tror dere er det vanskeligste med ikke å vite hva som kommer til å skje?
  • Hvilke ting er det vanskeligst å reise fra? Hva ville du selv tatt med?
  • Hvordan går det med drømmene man har om framtiden?
  • Hvordan kjennes det ikke å vite hvordan det går med vennene dine du måtte forlate?
  • Hvordan klarer man å holdet motet oppe hvis man er redd og kanskje sulten eller fryser over lengre tid?
  • Kan det komme noe positivt ut av å måtte leve som flyktning?
  • Hva kan gjøre livet i en flyktningleir litt enklere?

 

Alternative aktiviteter

Lederen kan ta med seg noen matvarer, så kan speiderne lage noe de kan spise, men få ingredienser. Kanskje er det noe som kan tilbredes på bål. De kan selvfølgelig ikke bruke noen redskaper, de må være kreative. Det kan være matvarer som: Poteter, mais, havregryn, løk, oregano og salt, vann. 

Lederen kan også be speiderne om å finne på en lek som passer å leke mens man er på flukt, og leke den i patruljen. Det må være en lek som kan gjøres på et avgrenset område, det må ikke kreve noen gjenstander annet enn det de står og går i. Leken må heller ikke skape mye oppmerksomhet og bråk. 

  • Publisert: 28.02.2019
  • Forfatter: NSF
  • Speideraksjonen
  • Stifinner
  • Vandrer
  • Rover
  • Vår
  • Sommer
  • Høst
  • Vinter
  • Aktivitet
  • Fagstoff
  • 30 - 60 min
  • 0 - 30 min
  • Ute
  • Inne