Ta vare på tingene dine

I dette møteforslaget skal speidere lære hvorfor og hvordan de kan ta vare på tingene sine.

For å gjøre speidere i stand til å ta var på og reparere egne klær og utstyr, og bli bevisst på hvorfor det er viktig.

Skaff nødvendige oppskrifter basert på hva dere ønsker å lære. Se eksemplene i gjennomføringsforslaget eller søk på nett. Der finnes det mye fint.

Utstyr

Speidere skal ta med (avhengig av hva dere vil lære):

• kniv/øks som skal slipes
  • klær, en sekk, en bamse eller annet som trenger å repareres
  • ev. stoffrester eller annet som kan brukes som lapper

Ledere tar med (avhengig av hva dere vil lære):

• slipestein/bryne, ev. stålfil, lærbelte
  • nåler og sytråd/garn i forskjellig størrelse/tykkelse
  • sakser
  • video, utskrift av oppskrift eller illustrasjon ved behov

Ønsker dere å reparere noe mer avansert, som telt eller regntøy, finnes det eget reparasjonsutstyr å få kjøpt

Åpning

Begynn møtet med vanlig åpningsseremoni. Fortell hva dere skal gjøre på møtet.

Lek

Bruk gjerne Kims lek som innledning til hovedaktiviteten.

Samtale

Snakk om hvordan man kan ta vare på og reparere tingene sine, for eksempel kniv, regntøy, klær, sekk, leker osv., og hvorfor det er viktig. Hjelp speiderne å komme på gode grunner, og hjelp dem eventuelt ved å stille ledende spørsmål. Noen av grunnene kan være hensyn til miljø (mindre bruk av ressurser og utslipp ved produksjon), for å spare penger, for å ta vare på ting som har en emosjonell verdi eller fordi det er gøy og tøft å kunne reparere noe selv. Praten kan eventuelt gjennomføres i mindre grupper eller patruljer.

Tips: Bruk en snakke-ball eller snakkepinne når dere snakker sammen. Denne sendes rundt, og bare den som har den, kan snakke.

Lær en ferdighet

Gjør noe praktisk. Vanskelighetsgraden tilpasses speidernes alder og erfaring. Her er noen eksempler:

• Lær å slipe speiderkniven eller en øks. Hvor ofte bør dette gjøres? Hva gjør at kniven blir sløv? Finn gode tips hos Speider-sport og i Speideren #2-2018.
  • Lær å lappe et hull. Det enkleste er å sy på en lapp, og det er gøy hvis lappen er fargerik. Bruk gjerne en tråd i kontrastfarge for en kulere effekt.
    For de eldste: Snakk underveis om holdbarhet på forskjellige typer stoff og styrken på tråden. Prøv gjerne ut sashiko, som er en japansk broderingsteknikk for synlig reparasjon. En annen mulighet er å sy på en lapp og brodere en broderi på den. Lær mer om visible mending hos Wikipedia.
  • Lær å stoppe et hull. Lær en av stoppeteknikkene, for eksempel hos Store norske leksikon eller Husfliden. Her er det også mulig å gjøre stoppingen ekstra synlig framfor å prøve å skjule den. Se også aktiviteten Stoppesopp.

Avslutning

Oppsummer hva dere har lært og samle tilbakemeldinger.

Avslutt møtet med en vanlig avslutningsseremoni.

Sikkerhet

Ha førstehjelpsskrinet tilgjengelig.