Tenkedagen 2018

Aktivitetspakken for Tenkedagen 2018 utarbeidet av WAGGGS. Norsk oversettelse.

Tenkedagen er en god anledning for speidere til å reflektere rundt speidingens idé og internasjonale dimensjon, og bli kjent med arbeidet for en bedre verden som speidere i andre utfører.

Se gjennom vedlagte hefte eller les mer om tenkedagen finner du på https://www.wagggs.org/en/what-we-do/world-thinking-day/

Temaet for Tenkedagen 2018 er Impact - altså det å påvirke.

De siste to årene (2016 og 2017) har feiringen av tenkedagen (World Thinking Day) handlet om hovedoverskriftene i strategien til WAGGGS: Connect – Grow – Impact. Sammen har vi feiret de meningsfylte forbindelsene vi skaper gjennom bevegelsen vår, og delt dem, slik at flere jenter får oppleve hva det vil si å være en del av den internasjonale speiderbevegelsen.

Tenkedagen 2018 tar for seg det siste av de tre strategiske ordene ved å feire den påvirkningen bevegelsen har på våre medlemmers liv og lokalsamfunnet deres. For første gang vil tenkedagsutfordringen danne en global mosaikk av endringsambassadører.

Hvorfor en mosaikk? Når små deler (som de endringene hver enkelt av oss gjør) settes sammen på riktig måte, vil de danne et større bilde: den samlede påvirkningen vi skaper sammen!

Tenkedagsmosaikken for 2018 har fire deler:

1. Flammen (side 9–17) er en følge av gnisten som inspirerer oss til å skape endring.
  2. Stjernene (side 18–27) lyser opp og viser oss ferdighetene og kunnskapen vi trenger.
  3. Kompasset (side 28–35) viser vei mot endringene.
  4. Trekløverbladene (side 36–38) gir form til sporene vi skal sette.

For å få merket for Tenkedagen 2018, må dere gjøre disse tre stegene:

1. Vær ute! Arranger aktivitetene utendørs – enten i nabolaget eller i naturen!
  2. Påvirk samfunnet! Forstå hvilken mulighet du har til å skape positiv endring. Velg og gjennomfør én aktivitet fra hvert av områdene, altså flammen, stjernene og kompasset.
  3. Etterlat et spor: #ThisIsImpact! Hva gjør gruppa di for å etterlate seg et positivt spor i lokalsamfunnet? Vis fram denne påvirkningen og del den med WAGGGS for å skape én verdensomspennende påvirkningsmosaikk!

Se også Tenkedagshilsen 2018

• Publisert: 13.02.2018