Tenkedagen 2020

Temaet for Tenkedagen 2020 er «levende tråder», og handler om mangfold, rettferdighet og inkludering. Les tenkedagshilsenen fra landssjef Gunvor Meling i KFUK-KFUM-speiderne og speidersjef Håvard Djupvik i Norges speiderforbund.

22. februar er det Tenkedagen, og i 2020 er temaet «Living threads Levende tråder». Tenkedagen er en god anledning for speidere til å reflektere rundt speidingens idé og internasjonale dimensjon, og bli kjent med arbeidet for en bedre verden som speidere i andre land utfører.

Bidrar til følgende mål
  • S-14Engasjer deg i aktuelle samfunnsproblemer eller kriser, lokalt, nasjonalt eller internasjonalt.
  • V-11Bli kjent med speidingen og speiderbevegelsen i andre land, og vær i kontakt med speidere fra andre land.

I Speiderbasen finnes mye stoff om hvordan Tenkedagen kan markeres. Bruk søkeordet Tenkedagen. Vi oppfordrer til å bruke dette aktivt, og bruke dagen til å reflektere over speiding i Norge og speiding i verden.

Utstyr

Årets tenkedagshilsen:

22. februar feires tenkedagen over hele verden. Det er WAGGGS (World Association of Girl Guides and Girl Scouts), den internasjonale jentespeiderorganisasjonen, som velger tenkedagstemaet. Men dagen er viktig for alle speidere, både jenter og gutter. I Norge finnes det cirka 30 000 speidere, men om vi regner med alle landene i hele verden, så er vi mer enn 50 millioner speidere til sammen.

Alle speidere er ulike. Vi bor i forskjellige land og vi ser forskjellige ut. Men vi har også ulike personligheter og egenskaper, som er forskjeller man ikke så godt kan se. Årets tenkedag feirer dette mangfoldet, for uansett hvem du er og hvordan du er, så er du verdifull akkurat som du er. Hver og én av oss representerer derfor én unik tråd.

Når tråder blir flettet inn i hverandre, så blir de større og sterkere. Bare tenk på et tau. Om du ser nøye nok etter, kan du se at tauet er satt sammen av mange små tråder. Og bare tenk på de fantastiske byggverkene vi kan lage med tau! Fordi vi er så mange speidere, kan vi sammen få til store endringer og gjøre verden til et bedre sted.

Men fordi vi alle er forskjellige, er det ikke alltid rettferdig at alt skal være likt. Noen ganger kan det rett og slett være mest rettferdig at ting er ulikt. Tenk deg en speiderpatrulje på tur. Patruljeføreren og patruljeførerassistenten får en stor sekk hver med plass til masse utstyr. De bærer primus, haikeduk og mat i sine sekker. Jenny bærer en litt mindre lettere sekk, men har plass til patruljens førstehjelpsutstyr. Jakobs sekk er enda litt lettere, han bærer sin egen sovepose og liggeunderlag, mens Jens kanskje trenger hjelp til å bære soveposen sin. Hvis alle i patruljen skulle båret akkurat like mye, kunne det blitt en veldig kort patruljetur. Fordi vi er forskjellige og har ulike egenskaper, er det rettferdig at noen bærer mer i sin sekk, og noen bærer mindre.

Inkludering betyr at alle skal få være med. Alle skal få lov til å være med på patruljetur. Og alle skal få lov til å være med i speideren. Samtidig skal man få være den unike personen man er. Det betyr at vi må være snille mot hverandre, uansett hvor forskjellige vi er. Og av og til må det være ulikt for at det skal bli likt.

God tenkedag!

Speiderhilsen