Brønnøysundregistrene

Alle kretser og speidergrupper skal være registrert i Brønnøysundregistrene, både i Enhetsregisteret og i Frivillighetsregisteret.

Om registrering i Frivillighetsregisteret og Enhetsregisteret

Frivillighetsregisteret er ment å bli en samlet oversikt over alle lag og foreninger i Norge. Alle speidergrupper i Norges speiderforbund skal registrere seg i Frivillighetsregisteret og Enhetsregisteret. Det er Enhetsregisteret som tildeler organisasjonsnummer, og dette registeret er samordnet med Frivillighetsregisteret.

Gode grunner til at speidergruppene skal registreres i Brønnøysundregistrene:

• Speidergruppa trenger et organisasjonsnummer for å åpne en ny bankkonto (eller endre opplysninger knyttet til eksisterende konto), bli kunde hos en strømleverandør eller registrere et .no-domene (nettside).
  • Grupper og kretser som er registrert i Frivillighetsregisteret kan søke om momskompensasjon for innkjøpte varer og tjenester (opplysninger til søknaden legges inn i årsrapporten som leveres til NSF hvert år).
  • Ved å være registrert i Frivillighetsregisteret kan gruppa få inntekter via Grasrotandelen til Norsk Tipping. Det kan også være andre støtteordninger som krever et organisasjonsnummer og/eller oppføring i Frivillighetsregisteret.

For å registrere sin speidergruppe trenger man følgende:

• Engangskoder, registrert passord eller smartkort for innlogging og signering i Altinn (altinn.no).

• Vedtekter for gruppen (bruk Norges speiderforbunds grunnregler og lover)

• Stiftelsesdokumenter for gruppen eller protokoll fra sist årsmøte.

• Siste årsmøteprotokoll som bekrefter valgt styre.

• Personnummer på gruppestyremedlemmer (11 siffer).

Nyttige lenker

Foto: Lars Røraas
Forbundskontoret
Telefon: 22 99 22 30 (mandag til fredag kl. 09-15)