Starte speidergruppe
Lurer du på om du skal starte en speidergruppe, les mer her
Under får du informasjon om oppstartsprosessen, oversikt over formaliteter, skjemaer, maler, retningslinjer for oppstart og endring av speidergrupper og noen tips til oppstarten.
I første omgang er det viktigst å komme i gang med selve speideraktiviteten. Deretter er det noen formaliteter knyttet til selve oppstarten og registreringen av speidergruppa og medlemmene som må på plass. Her er en oversikt:
1) Start speiderarbeidet
Kretsen og/eller korpset oppnevner en mentor for speidergruppa, som skal bistå i oppstartsfasen, svare på spørsmål og støtte lederne. Start opp med speideraktiviteter for å komme i gang med speiderarbeidet.
2) Finn flere folk
Skaff ledere, tilllitsvalgte og andre frivillige ressurser til gruppa (gjerne blant speiderforeldrene eller tidligere speiderledere i nabogrupper e.l.).
3) Stiftelsesmøte
Når dere er i gang med speiderarbeidet, må det holdes et stiftelsesmøte. Der vedtar deltakerne at en speidergruppe skal startes, velger et gruppestyre (gruppeleder og minst to gruppestyremedlemmer), kasserer og revisor, vedtar et gruppenavn, fastsetter gruppekontingent og det skal informeres om noen retningslinjer som speidergruppa må forholde seg til. Gruppa er underlagt Norges speiderforbunds grunnregler, verdier, lover og retningslinjer, men er samtidig en selvstendig juridisk enhet med eget styre og selvstendig økonomi.
Bruk gjerne mal for protokoll fra et stiftelsesmøte. Dere kan fylle inn i malen for å skrive protokollen fra møtet, eller bruke den som en sjekkliste for å få med alle saker som bør behandles på stiftelsesmøtet. Det skal også skrives en liste over hvem som var til stede på stiftelsesmøtet.
4) Send inn informasjon til forbundskontoret
- Protokoll fra stiftelsesmøtet og deltakerliste.
- Registreringsskjema med anbefaling fra kretsen og ev. korpset.
- Ev. medlemsliste for innmelding
Når stiftelsesmøtet er gjennomført, skal et registreringsskjema fylles ut. Her skal det være opplysninger om hvem som ble valgt inn i gruppestyret, navn på kasserer og revisor, ønsket gruppenavn, navn og kontaktinformasjon på mentor, vedtatt gruppekontingentsats med mer. Skjemaet sendes til kretsen og ev. korpset for godkjenning og signatur. Kretsen/korpset kan hjelpe med å fylle ut og sende inn dette etter at de har godkjent oppstart av speidergruppa.
5) Registrering av gruppa
Forbundskontoret registrerer den nye speidergruppa og gruppenavnet etter godkjenning fra Speiderstyret. Forbundskontoret melder også inn gruppestyret, slik at styremedlemmene har tilgang i medlemssystemet Min speiding.
Gruppeleder får tilsendt en startpakke fra forbundet med informasjon om speiding, vervemateriell, Speiderboka med mer, samt en bekreftelse på at gruppa er registrert.
6) Innmelding av medlemmer
Lag en medlemsliste og meld inn medlemmene. Alle som blir valgt til gruppestyret og alle som skal være ledere, må meldes inn. Da trengs navn, postadresse, fødselsdato, e-postadresse og mobilnummer. Medlemmer registreres i Norges speiderforbunds medlemssystem. Dette kan gruppa gjøre selv (når gruppa er registrert), hvert medlem/foresatte kan bruke gruppas elektroniske innmeldingsskjema eller forbundskontoret kan hjelpe til med de første medlemmene.
7) Registrering i Brønnøysundregistrene
Speidergruppa skal registreres i Enhetsregisteret og Frivillighetsregisteret. Dette kan gjøres samlet. Finn lenker, veiledning og tekster for registreringen her.
8) Skaff kontonummer
Speidergruppa trenger et kontonummer. Dette må meldes inn til forbundskontoret når det er på plass, slik at gruppa får kontingentrefusjonen sin.
9) Søk oppstartsmidler
Nye speidergrupper kan søke oppstartsmidler fra Frifond. Det søkes i medlemssystemet Min speiding innen 31. mai og 31. august hvert år. Les mer om Frifond i Norges speiderforbund her.
Drifte og lykkes med den nye speidergruppa
Foto: Tonje Otnes