<link rel="stylesheet" href="styles.css">

Starte speidergruppe

Dere har bestemt dere for å starte en ny speidergruppe, og kretsen og ev. korpset er med på laget. Hva gjør dere da? Her finnes informasjon til deg som er i ferd med å starte en speidergruppe eller som nettopp har startet en speidergruppe. Det viktigste først er å få startet opp speiderarbeidet.

Lurer du på om du skal starte en speidergruppe, les mer her

Under får du informasjon om oppstartsprosessen, oversikt over formaliteter, skjemaer, maler, retningslinjer for oppstart og endring av speidergrupper og noen tips til oppstarten.

I første omgang er det viktigst å komme i gang med selve speideraktiviteten. Deretter er det noen formaliteter knyttet til oppstarten og registreringen av speidergruppa og medlemmene som må på plass. Her er en oversikt:

1) Ta kontakt!

Ta kontakt med forbundskontoret på e-post eller telefon for en prat om oppstartsprosessen. Ta gjerne også kontakt med kretsen og/eller korpset for avklaringer og oppfølging.

2) Start speiderarbeidet

Kretsen og/eller korpset oppnevner en mentor for speidergruppa, som skal bistå i oppstartsfasen, svare på spørsmål og støtte lederne. Start opp med speideraktiviteter for å komme i gang med speiderarbeidet. Ta gjerne introkurset for å få en innføring i speiding, speiderens verdier osv.

3) Finn flere folk

Skaff ledere, tilllitsvalgte og andre frivillige ressurser til gruppa (gjerne blant speiderforeldrene eller tidligere speiderledere i nabogrupper e.l.).

4) Stiftelsesmøte

Når dere er i gang med speiderarbeidet, må det holdes et stiftelsesmøte. Der vedtar deltakerne at en speidergruppe skal startes, velger et gruppestyre (gruppeleder og minst to gruppestyremedlemmer), regnskapsfører og revisor, vedtar et gruppenavn, fastsetter gruppekontingent og det skal informeres om noen retningslinjer som speidergruppa må forholde seg til. Gruppa er underlagt Norges speiderforbunds verdier, formål, lover og retningslinjer, men er samtidig en selvstendig juridisk enhet med eget styre og selvstendig økonomi.

Bruk gjerne mal for protokoll fra et stiftelsesmøte. Dere kan fylle inn i malen for å skrive protokollen fra møtet, eller bruke den som en sjekkliste for å få med alle saker som bør behandles på stiftelsesmøtet. Det skal også skrives en liste over hvem som var til stede på stiftelsesmøtet.

Inviter gjerne kretsens/korpsets mentor og en fra forbundskontoret til stiftelsesmøtet og planleggingen av dette, slik at avklaringer kan gjøres raskt og retningslinjer blir fulgt. 

5) Send inn informasjon til forbundskontoret

Når stiftelsesmøtet er gjennomført, skal et registreringsskjema fylles ut. Her skal det være opplysninger om hvem som ble valgt inn i gruppestyret, navn på regnskapsfører og revisor, ønsket gruppenavn, navn og kontaktinformasjon på mentor, vedtatt gruppekontingentsats med mer. Skjemaet sendes til kretsen og ev. korpset for godkjenning og signatur. Kretsen/korpset kan hjelpe med å fylle ut og sende inn dette etter at de har godkjent oppstart av speidergruppa.

6) Registrering av gruppa

Forbundskontoret registrerer den nye speidergruppa og gruppenavnet etter godkjenning fra Speiderstyret. Forbundskontoret melder også inn gruppestyret, slik at styremedlemmene har tilgang i medlemssystemet Min speiding.

7) Innmelding av medlemmer

Sørg for at medlemmene melder seg inn. Det enkleste er å invitere dem direkte fra medlemssystemet Min speiding (trenger e-post).

Alle som blir valgt til gruppestyret og alle som skal være ledere, må være medlemmer. De inviteres og så må de få tildelt riktig rolle i Min speiding når de er innmeldt. (Ved innmelding kreves navn, postadresse, fødselsdato, e-postadresse og mobilnummer.) Medlemskontingentgiro sendes 

8) Registrering i Brønnøysundregistrene

Speidergruppa skal registreres i Enhetsregisteret og Frivillighetsregisteret. Dette kan gjøres samlet. Finn lenker, veiledning og tekster for registreringen her.

9) Skaff kontonummer

Speidergruppa trenger et kontonummer. Dette må meldes inn til forbundskontoret når det er på plass, slik at gruppa får kontingentrefusjonen sin.

10) Søk oppstartsmidler

Nye speidergrupper kan søke oppstartsmidler fra Frifond innen 31. mai og 31. august hvert år. Send e-post til forbundskontoret med en kort beskrivelse av hva dere planlegger å bruke pengene på. Les mer om Frifond i Norges speiderforbund her.

11) Følg med på informasjon fra forbundet og kretsen og ev. korpset!

Det sendes informasjon til gruppestyret første søndag hver måned (gruppeposten). Les den! Der står det frister for årsrapportering/momskompensasjonssøknad, søknadsfrister Frifond og annet som gruppa må følge opp. Følg også med på nyhetsbrevet 16+ som kommer andre søndag i måneden for nyheter og tips til arrangementer og annet gruppa kan være med på. Det finnes også en kalender som gir tips og frister gjennom året, slik at det er lettere å henge med. Les mer.


Drifte og lykkes med den nye speidergruppa

 

Foto: Tonje Otnes

 

Forbundskontoret
Telefon: 22 99 22 30 (mandag til fredag kl. 09-15)