Speideren skal være et trygt sted å være for alle. Et viktig tiltak for å oppnå dette er kravet om politiattest. Les om hvordan du søker om politiattest nederst på denne siden.
Dette omfatter alle frivillige og ansatte som skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor personer under 18 år eller med utviklingshemming.
Kravet om politiattest gjelder ufravikelig for alle organisasjonsledd i Norges speiderforbund og Norges KFUK-KFUM-speidere.
Det skal normalt innhentes politiattest for:
- Alle ledere og assistenter i krets, korps og gruppe fra 15 år.
- Voksne eller ungdom som er med mindreårige (under 18 år) eller personer med utviklingshemming på leir eller andre arrangementer over 3 eller flere sammenhengende dager eller 3 eller flere ganger i løpet av terminen, inkludert helgetur. Dette inkluderer foreldre og støttekontakter som er med en speider på møter, turer og liknende
- Alle kursledere/kursstab og instruktører på speider-, rover- og lederkurs.
- Alle medlemmer i styrer og komiteer med verv som kommer inn under ordningen.
- Alle ansatte i Norges speiderforbund.
Kontaktinformasjon:
Har du spørsmål om praktiske forhold angående ordningen og som du ikke finner svaret på her, ta gjerne kontakt med forbundskontoret på e-post. Du kan også ringe 22 99 22 30 i kontortiden (kl. 09-15 på hverdager).
Ved manglende fremvist attest eller attest med anmerkning, samt ved akutte hendelser, kontakt fungerende generalsekretær Stine Schultz Heireng på telefon 419 00 001.
Det er enklest å søke om politiattest elektronisk. Her følger informasjon om hvordan du gjør det.
Vil du søke manuelt - se nederst på siden.
Slik søkes det:
- Fyll ut dette følgebrevet, som bekrefter hvorfor du har behov for en politiattest. Brevet må signeres av ansvarlig leder (gruppeleder/krets-/korpsleder). Er søker under 18 år må det også underskrives av foresatte.
- Fyll ut nettsøknaden. Du kan logge inn med MinID, BankID, BankID for mobil, Buypass eller Commfides når du skal søke om politiattest. I søknaden blir du bedt om å velge kategori og formål. Kategori velger du "Frivillige organisasjoner" og formål velger du "Frivillige organisasjoner". Under "Legg ved bekreftelse på formål" laster du opp det utfylte følgebrevet.
- Politiattesten blir sendt hjem til din adresse eller til din digitale postkasse hvis du har opprettet det.
- Når du mottar politiattesten viser du denne til ansvarlig leder, ev. sender den pr. post. Attesten kan nå også sendes pr. e-post eller du kan vise fram brevet du har mottatt digitalt.
- Ansvarlig leder kontrollerer at svaret fra politiet viser til de korrekte hjemlene i straffeloven. Informasjon om dette finnes i retningslinjene.
- Ansvarlig leder registrerer i medlemsystemet at du har vist godkjent politiattest. Attesten skal så gis tilbake til deg eller slettes hvis den er levert elektronisk.
Søkere som vil søke manuelt:
- Fyll ut dette følgebrevet og skriv det ut. Brevet må signeres av ansvarlig leder (gruppeleder/krets-/korpsleder). Er søker under 18 år må det også underskrives av foresatte.
- Fyll ut søknadsskjema som du finner på politiets nettside. Søknaden må signeres etter at den er utfylt og skrevet ut. Er søker under 18 år, må foresatte skrive under sammen med den som søker om attesten.
- Legg ved kopi av legitimasjon
- Send følgebrevet, søknadsskjema og kopi av legitimasjon til:
Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester
Postboks 113
9951 Vardø
Tidligere skulle de ansvarlige for innhenting av politiattester undertegne en taushetserklæring. Signerte erklæring om taushetsplikt er registrert i medlemssystemet Min speiding.
Nå skal alle godkjenne Erklæring for frivillige i Norges speiderforbund, som ivaretar både taushetsplikt, håndtering av personopplysninger, tillit og ulike retningslinjer for medlemmer. Denne erklæringen godkjennes i Min speiding.