Verdier

Denne månedens aktiviteter skal gi speiderne en forståelse og utfordring gjennom verdiformidling og refleksjon rundt egne og andres verdier og holdninger.

Dette skjer i november:

• Opptakelse av aspiranter
  • Høstgruppeting
  • Fredslyset

AKTIVITETSFORSLAG FOR NOVEMBER

Nedenfor finner du ideer til aktiviteter som passer å gjøre denne måneden, inndelt etter målgruppe.

Aktivitetsforslag for bevere 2023–2024
Aktivitetsforslag for flokk 2023–2024
Aktivitetsforslag for tropp 2023–2024
Aktivitetsforslag for rover 2023–2024

Bevere 2022–2023
Flokk 2022–2023
Tropp 2022–2023
Rovere 2022–2023

Temaer i november:

1: Felles verdier og normer i gruppa.

2: Forståelse for tro/livssyn, lov og løfte i speidermetoden.

Aktivitetsforslag

Aktivitet 1: Postløype

Aktivitet 2: Hva trenger du for å ha det godt?

Aktivitet 3: Sensitive opplysninger

Mer å gjøre

Lek: Merkelapper

Ord for dagen

Fagstoff:

Hjelpemidler for ledere

Hjelpemidler til speiderprogrammet

Rekruttering og synlighet og nye speidere i patruljen

01.11.2024ARR.: Gjennomføre gruppeting

Alle grupper skal ha minimum to gruppeting. Alle medlemmer fra 12 år, samt representanter for 11-åringene (valg i troppen) er en del av gruppetinget og skal inviteres til å delta. Gruppetinget skal behandle budsjett, gruppekontingent, arbeidsplan/strategier, arrangementsplan/terminlister for neste år, samt evt. valg. Husk å velge representanter til kretsting. Dersom dere har gruppeting i god tid før kretstinget på våren, kan representantene velges da.

03.11.2024LES: Gruppeposten

Gruppeposten sendes ut til alle gruppestyremedlemmer månedlig, den første søndagen i hver måned.

Her får du med deg alle frister, nyttig og viktig info fra forbundet. E-posten er ment som en hjelp for deg som er gruppeleder for å holde styr på oppgavene dine og ikke gå glipp av viktige frister.

10.11.2024LES: Nyhetsbrev 16+

Norges speiderforbund sender ut et nyhetsbrev på e-post en gang i måneden til alle medlemmer fra 16 år (hvis ikke de har reservert seg mot dette på sin profil i medlemssystemet Min speiding). Nyhetsbrevet gir nyttig informasjon om aktuelle tilbud, kurs, arrangementer, prosjekter osv, noen tips, og annet nytt.

15.11.2024HUSK: Terminliste for våren

Det er lurt å starte med å se på forbundets, kretsens og korpsets arrangementer og sette inn disse først, f.eks. ledersamlinger, Speideraksjonen, kretskonkurranse, lederkurs, peffkurs, kretsting og korpsting mm. Sett deretter opp datoer for gruppas tradisjonelle arrangementer: Gruppetingets årsmøte, ledertur, ledermøter, gruppetur, dugnad osv. Når enhetene skal planlegge sine møter og turer, tar de utgangspunkt i gruppas terminliste (hvis ikke gruppa har en samlet for alle enheter og felles, da).

Terminlista bør inneholde datoer for arrangementer, turer, møter og leirer, gjerne også oppmøtested og klokkeslett for start og slutt, så langt dere vet.

Les mer om planlegging i speideren.
Se oversikt over faste frister og nyttige datoer.

Terminliste for våren (med minimum datoer) bør sendes ut til gruppas medlemmer før jul.

28.11.2024ARR.: Juleavslutning

Det er vanlig å avslutte året og ta juleferie i første halvdel av desember. Hva er gruppas tradisjoner? Nissefest? Juletrefest? Lysmesse? Baking? Verksted? Glede noen? Båltur? Eller kanskje dere skal finne på noe nytt i år?

Flere tips / mer å gjøre

I speiderbasen kan du søke etter blant annet fagstoff og flere aktiviteter. Tilpass søket ved å legge til filtere på høyse side, da vil du kunne søke etter for eksempel spesifikke aktivieter i din aktuelle enhet.

Flere tips / mer å gjøre
Forrgie månedAlle månedstemaerNeste måned