Både speidere, foresatte og speiderledere skal oppleve at det er trygt å være med i Norges speiderforbund. Speidermøter og -turer skal være inkluderende arenaer for læring, mestring og samarbeid; arenaer som er fri for mobbing, vold og andre typer overgrep. Lederen er nøkkelpersonen i dette, både som forbilde, tilrettelegger og som ansvarlig for å håndtere eventuelle situasjoner.
Emnemerke "Trygt miljø"
Dette er et emnemerke som hjelper deg å bli tryggere i lederrollen din. Emnemerker er egne merker for speiderledere som er tett knyttet til typiske lederoppgaver. Du kan jobbe med emnemerker alene eller sammen med andre ledere i
enheten din eller speidergruppa di.
Hvorfor
Fremgangsmåte
Gjennom dette merket vil du
- Bli bevisst på lederens rolle som den trygge voksne, og på hvordan du skaper et trygt miljø for medlemmene, spesielt for barn og ungdommer.
- Bli kjent med konkrete verktøy som hjelper deg å ivareta hver enkelt speider og reagere hvis noe alvorlig skjer, i tråd med Retningslinjene for håndtering av vold, overgrep og trakassering.
Merkekrav
- Gjør deg kjent med “Huskeliste for trygt lederskap”, “Smarte grep for trygghet og inkludering” og “Handlingskort ved betroelser og mistanker”.
- Reflekter rundt hvordan du som speiderleder kan bidra til å skape trygge arenaer hvor speidere kan utvikle seg ut fra egne forutsetninger.
- Velg og gjennomfør en av følgende aktiviteter:
- Finn en holdningsskapende aktivitet i Speiderbasen under nøkkelordet “Trygge møter”. Gjennomfør denne for speidere eller andre speiderledere.
- Gå sammen i lederpatruljen i egen gruppe og diskuter hvilken praksis som gjelder hos dere i etiske spørsmål.
Tips til gjennomføringen
Det er viktig at ledergruppen har en felles forståelse av hva et trygt miljø er. Derfor oppfordrer vi deg til først å gjennomgå spørsmålene nedenfor alene og så en gang til sammen med de andre lederne. Kanskje dette kan gjøres årlig på et ledermøte?
- Hva er det som skaper trygghet og utrygghet for speidere og ledere?
- Hva gjør jeg for å være et godt forbilde og den trygge voksne? Hva har jeg lykkes med som leder/forbilde?
- Hvordan kan jeg som leder skape trygge arenaer for barn og unge?
- Hvilke situasjoner har jeg opplevd som var utrygge for speiderne eller som kunne ha skapt utrygghet blant dem? Hvordan ville jeg løst situasjonen på nytt hvis jeg kunne?
- Hvordan kan vi bruke tidligere hendelser til læring i egen gruppe?
- Hvilke typer hendelser må jeg gå videre med (varsle om)?
Det kan være en god hjelp å innta en nysgjerrig og åpen tilnærming når du jobber med dette
temaet.
Lenker
- Retningslinjer vedrørende atferd, forebygging, konflikter og andre kritikkverdige forhold
- Huskeliste for trygt lederskap
- Smarte grep for trygghet og inkludering
- Handlingskort ved betroelser og mistanker (se dokumenter)
- Trygge og inkluderende møter
- Trygge møter-aktiviteter for speidere i Speiderbasen
- Trygge møter-opplegg for grupper i Speiderbasen
- Konflikt- og krisehåndtering
- Last ned emnekurset Trygge og inkluderende møter
- LNUs veileder i forbindelse med trakassering og overgrep
- Publisert: 02.09.2022
- Leder
- Vår
- Sommer
- Høst
- Vinter
- Andre merker
- 90 min +++
- Ute
- Inne