Idedugnad til pengeinnsamling for Speideraksjonen

Finne ut hvordan man kan samle inn penger til Speideraksjonen.

Les gjerne om Speideraksjonen, flyktninger og speiding i samarbeidsland i SPEIDEREN nr. 1 eller på speideraksjonen.no

Se Temamøte om Speideraksjonen

1. Idedugnad med speiderne

Det er viktig å gi speiderne medbestemmelse når det gjelder valg av innsamlingsmåter. Begynn derfor planleggingen med en idedugnad. Gi gjerne speiderne noen stikkord for å vise de mange mulighetene - se tipsene nedenfor for inspirasjon.

Jo eldre speidere, desto mer kan de ta del i planleggingen og fordelingen av ansvar/oppgaver. For de yngste er det greit at speiderne får presentert noen forslag som det så stemmes over. I troppen kan førerpatruljen jobbe med forslag som kommer fra troppsspeiderne, og legge en plan basert på det.

Oppfordre dem til å bruke kreativiteten sin og evnene sine til å gjøre en innsats for Speideraksjonen - da blir det enda morsommere for alle.

Forvent en innsats for at speiderne skal få aksjonsmerket. Det kan være å gjøre et visst antall “oppdrag”/småjobber til inntekt for aksjonen, eller å sette et minimumsbeløp som hver speider skal samle inn, f.eks. 100 kroner.

Anerkjenn innsatsen og la dem forstå at de gjør en viktig forskjell for andre barn - fortell gjerne om hva vi får til gjennom Speideraksjonen, Se SPEIDEREN nr. 1 hvert år.

Før man ser på forslagene under, kan man gjennomføre en brainstorming i patruljen eller i laget for å komme frem til ulike forslag.

2. Forslag til hva dere kan gjøre i tillegg til eller i stedet for å samle inn med bøsser:

Digitalt:

• Oppfordre så mange dere kan til å dele Speideraksjonens innsamlingsaksjon på Facebook.
  • Bruk Speideraksjonens Facebook-banner på gruppas Facebook-side.
  • Det har en QR-koden som kan skannes for enkelt å gi et bidrag via Vipps.
  • Del bilder fra gruppas arbeid med Speideraksjonen på Facebook og Instagram. Bruk gjerne emneknaggene #speiding, #speideraksjonen og #fordivibryross

Hver speider / hjemme:

• Gjør småjobber hjemme og/eller i nabolaget til inntekt for Speideraksjonen: Handle, rydde inne eller ute, gå tur med hunden, vaske opp, måke snø, stable ved eller noe annet.
  • Pant flasker.
  • Lag små ting du kan selge til inntekt for aksjonen: Tegninger, perlekjeder, påskepynt eller noe annet.
  • Plant frø eller avleggere fra potteplanter i tomme hermetikkbokser og selg dem.
  • Underhold besteforeldre, tanter, onkler eller andre slektninger med noe du synes er gøy. Du kan godt gjøre det på skjerm! Fortell dem at det er til inntekt for Speideraksjonen og hvordan de kan bidra (Vipps): Du kan for eksempel synge, fortelle vitser, spille et instrument eller vise tryllekunster.

Enheten eller gruppa:
Hvis det lar seg forene med smittevernreglene der dere holder til, kan dere gjøre noe av dette og bruke Speideraksjonens Vipps-nummer til å ta imot bidrag:

• Steke vafler og lage kaffe og selge, gjerne utendørs.
  • Arranger tursti eller turdag for familier til inntekt for aksjonen. Noen poster kan handle om Speideraksjonen eller om flyktninger. Se quiz-spørsmålene til Speideraksjonen i Speiderbasen.
  • Informer godt og tydelig om aksjonen og oppfordre til bidrag via Vipps / QR-koden på plakatene som bestilles gratis fra Speider-sport.
  • Reklamer for arrangementet i lokale Facebookgrupper / med plakater osv.
  • Tilby speideraktiviteter som dere selger “billetter” til: Hold et lynkurs i primitiv matlaging, lær bort båltenning med tennstål, en nyttig knute eller to, enkel førstehjelp, en lek eller noe annet dere synes er morsomt! (Det kan hjelpe også med rekruttering).
  • Lag små ting dere kan selge.
  • Øv inn sketsjer eller annen underholdning og vis fram til foreldre og andre på skjerm.

Tips:

Speideraksjonen med førerpatruljen (Møteforslag)
Fra Oppdrag førerpatruljen

Se 5 gode tips fra Lillesand speidergruppe

1. Kontakt lokalavis i god tid, og få dem til å lage en artikkel om hva Speideraksjonen er. Husk å få med et sjarmerende bilde av speidere med bøsser. Bruk de mulighetene dere har. Facebook, nettsider og lokalradio osv.
  2. Det er viktig at speiderne er motiverte, og vet hva Speideraksjonen er! Sett av et speidermøte rundt temaet i forkant. Speiderne bør øve på hva de skal si ved innsamlingen.
  3. Foreldre må også motiveres og informeres! De må hjelpe til med kjøring, og kan gjerne få med en ekstra bøsse til arbeidsplassen.
  4. Det er viktig med gode ruter, slik at hele området dekkes.
  5. Etter innsamlingen: Gå gjerne ut i pressen på nytt og takk lokalsamfunnet for gavmildheten.

• Publisert: 05.03.2021
  • Forfatter: Norges speiderforbund