Trygghet

Månedens aktiviteter handler om trygghet, respekt og forskjeller mellom mennesker.

Dette skjer i oktober:

• JOTA/JOTI (internasjonal speiding)
  • FN-dagen

AKTIVITETSFORSLAG FOR OKTOBER

Nedenfor finner du ideer til aktiviteter som passer å gjøre denne måneden, inndelt etter målgruppe.

Aktivitetsforslag for bevere 2023–2024
Aktivitetsforslag for flokk 2023–2024
Aktivitetsforslag for tropp 2023–2024
Aktivitetsforslag for rover 2023–2024

Bevere 2022–2023
Flokk 2022–2023
Tropp 2022–2023
Rovere 2022–2023

Nyetablert førerpatrulje: Oppdrag Kjør særpreg
Etablert førerpatrulje: Oppdrag Konfikthåndtering

Leker:

Rammer/seremonier:

Fagstoff:

Mer å gjøre:

Her er noen ideer til passende aktiviteter på et ledermøte eller en ledersamling:

Aktivitet 1: Snakk om hvordan dere kan skape inkludering og trygghet. Se for eksempel Diskusjon: LederrollenSmarte grep for inkludering og Huskeliste for trygt lederskap. Eller hva med å ta emnemerket* "Trygt miljø" med hele ledergruppa?

* - Emnemerker er merker for ledere, og du kan finne dem i Speiderbasen og på speidersport.no.

Aktivitet 2: Snakk om forventninger til hverandre og andre ting som er viktig for dere og gruppen. Bruk gjerne Anerkjennede intervju eller Diskusjon: Lederrollen.

Fagstoff:

Mer å gjøre: Øvelse - Motivasjon

01.10.2024HUSK: Planlegge aktiviteter rundt jul/nyttår

• Julegrøt?
  • Julekakebaking?
  • Juleverksted?
  • Gjøre noe hyggelig for andre?
  • Juletrefest?
  • Nyttårsfest?
  • Planlegging?
  • Juleavslutning for lederne?
  • Andre tradisjoner?
  • Nye ideer?

01.10.2024HUSK: Planlegge neste år

• Arbeidsplan/terminlister for gruppa
  • Budsjett, inkludert kontingentsatser for gruppa
  • Strategiske mål eller "Ta tempen på gruppa" og kartlegge utfordringer.
  • Sjekk ut arrangementer og aktuelle kurs i kretsen, korpset og forbundet.

01.10.2024HUSK: Gruppeting på høsten

Planlegge og gjennomføre gruppeting i løpet av oktober/november/desember.

• Dersom gruppekontingent for neste år ikke er vedtatt, må det gjøres nå. Frist for endring er 10/1.
  • Budsjett, arrangementsplaner, terminlister etc. for neste år (evt. for våren).
  • Valg til gruppestyret, kasserer, revisor hvis ikke alle disse vervene er dekket opp.
  • Sette dato for gruppetingets årsmøte på våren (mars).

06.10.2024LES: Gruppeposten

Gruppeposten sendes ut til alle gruppestyremedlemmer månedlig, den første søndagen i hver måned.

Her får du med deg alle frister, nyttig og viktig info fra forbundet. E-posten er ment som en hjelp for deg som er gruppeleder for å holde styr på oppgavene dine og ikke gå glipp av viktige frister.

10.10.2024ARR.: JOTA/JOTI (3. hele helg i oktober)

Påmelding.
Planlegge eget arrangement?
Se informasjon: https://jotajoti.no/ og internasjonalt: https://www.jotajoti.info/.

12.10.2024HUSK: Følg opp nye ledere

Følg opp nye ledere og frivillige!

Les mer om hvordan dere tar i mot nye ledere/frivillige: https://speiding.no/grupper/den-gode-gruppa/hvordan-ta-imot-nye-lederefrivillige

13.10.2024LES: Nyhetsbrev 16+

Norges speiderforbund sender ut et nyhetsbrev på e-post en gang i måneden til alle medlemmer fra 16 år (hvis ikke de har reservert seg mot dette på sin profil i medlemssystemet Min speiding). Nyhetsbrevet gir nyttig informasjon om aktuelle tilbud, kurs, arrangementer, prosjekter osv, noen tips, og annet nytt.

Flere tips / mer å gjøre

I speiderbasen kan du søke etter blant annet fagstoff og flere aktiviteter. Tilpass søket ved å legge til filtere på høyse side, da vil du kunne søke etter for eksempel spesifikke aktivieter i din aktuelle enhet.

Flere tips / mer å gjøre
Forrgie månedAlle månedstemaerNeste måned